Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Häirekeskus saab abivajajate asukoha senisest täpsemini tuvastada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Helen Mihelson
Copy

Juba paar kuud on häirekeskus kasutanud uut positsioneerimislahendust, mis tuvastab senise mastipõhise positsioneerimise asemel abivajaja asukoha isegi sadu kordi täpsemalt.

Tõsi, uus lahendus hädaabinumbrile 112 helistamisel töötab täna vaid Androidil toimivate telefonidega, iPhone’i ja muude telefonide omanikud peavad leppima senise, juba ligi 16 aastat töötanud lahendusega. Vana lahendus annab asukoha mobiilimasti täpsusega, kuid see tähendab, et hajaasutusega alal võib raadius ulatuda koguni kümnete kilomeetriteni.

Uue lahendusega edastab telefon häirekeskusele helistaja GPS-i, Wifi või mobiilimasti põhised koordinaadid ning see tähendab, et abivajaja asukoht tuvastatakse üldjuhul kuni 50-meetrise raadiusega, vahel lausa paarimeetrise täpsusega. Ööpäeva jooksul saab häirekeskus seeläbi kordades täpsemalt positsioneerida juba 400 helistaja asukoha. 

Vasakuloleval pildil on näha raadiust, mille annab vana mastipõhine positsioneerimine. Parempoolsel pildil on näha oluliselt täpsemat positsioneerimist, mida võimaldab uus lahendus.
Vasakuloleval pildil on näha raadiust, mille annab vana mastipõhine positsioneerimine. Parempoolsel pildil on näha oluliselt täpsemat positsioneerimist, mida võimaldab uus lahendus. Foto: SANDER ILVEST/

Näiteks juhtus hiljuti raske liiklusõnnetus, kui auto sõitis teelt välja otse puusse. Sündmuskohalt helistati kohe ka 112-te, kuid helistaja ei osanud öelda õnnetuse täpset asukohta. Õnnetuspaigas ei olnud näha ka ühtegi aadressi ega numbriga hoonet.

Vana lahendus ehk helistaja mastipõhine positsioneering andis õnnetuse asukoha rohkem kui kahekilomeetrise raadiusega. Ent uus positsioneerimine andis sündmuskoha 11-meetrisse raadiusega. 

Või teinegi näide: lastel läks korteris põlema korter, kuid hädaabinumbrile helistades ei osanud paanikas lapsed oma õiget aadressi öelda. Nad küll teadsid tänavanime ja korterit, kuid ei teadnud majanumbrit. Sellist majanumbrit, mida lapsed pakkusid, ei olnud sel tänaval üldse olemas.

Uus positsioneerimine andis laste täpse asukoha ning päästjad ja kiirabi saadeti kohale. 

Ambitsioonikad plaanid

Nii häirekeskuse peadirektor Janek Laev kui siseminister Hanno Pevkur kinnitasid, et tänase seisuga kindlasti ei rahulduta. Ambitsioone on palju – lahendust tahetakse juurutada üle kogu Euroopa.

Laeva sõnul on sama lahenduse vastu huvi välja näidanud juba ligi 15 riiki. Näiteks Leedus ja Rootsis on see juba testfaasis ning kasutusele loodetakse see võtta veel sel aastal. Soomlased plaanivad sama lahendusega liituda tuleval aastal.

Samuti loodetakse ühel päeval jõuda kokkuleppele Apple’iga. Nii saaks täpsemalt positsioneerida ka iPhone’i omanikke.

UUS POSITSIONEERIMISLAHENDUS

Täpsem positsioneerimine töötab Androidi operatsioonisüsteemiga nutitelefonides ning kasutab GPSi, Wifi või mobiilsidemasti asukohaandmeid. Kui inimene helistab hädaabinumbrile 112 Androidil toimivalt telefonilt, käivitab telefon automaatselt asukohateenused ja edastab häirekeskusele SMSiga helistaja asukohaandmed. Need andmed kuvatakse kõnega samaaegselt digikaardil päästekorraldaja arvates.

Asukoha tuvastamine käivitub vaid siis, kui inimene helistab hädaabinumbrile 112, muuks otstarbeks ei ole võimalik inimese asukohta jälgida.

Eesti elanikele on täpsem positsioneerimine kättesaadav kõigis Android operatsioonisüsteemiga telefonides, mis on toodetud alates 2011. aasta algusest. Sellised telefonid moodustavad praegu umbes 40 protsenti kõigist mobiiltelefonidest.

Uue lahenduse kõrval jääb paralleelselt töösse ka senine mobiilmasti põhine positsioneerimine.

Tagasi üles