Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Samost: maanteeamet tuleks laiali saata (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Nele-Mai Olup
Copy
Superbus.
Superbus. Foto: Яанус Ленсмент

Rääkides Superbusi Eesti turult lahkumisest, ütles Anvar Samost Kuku raadio saates «Muuli ja Samost», et kuna maanteeametiga on pidevalt probleeme, tuleks algatada ameti reform ja see uuesti komplekteerida.

«Meil on üks selline amet, maanteeamet, kellega kogu aeg on mingi jama,» ütles Samost. «Seal on vahetunud viimase kümne aasta jooksul ma arvan, et vähemalt kolm juhti, sinna on toodud kõikvõimalikke väga võimekaid juhte erasektorist ja ikka tundub seal olevat mingi aspekt selle ameti tegevusest, kus tegelikult selline tervemõistuslik lähenemine ei tundu kehtivat.» 

«Kui minister oleks oma ülesannete kõrgusel, siis tegelikult äkki oleks mõistlik üldse algatada kogu selle maanteeameti reform, et komplekteerida uuesti, algusest peale, nullist põhimõtteliselt kõik selle ameti töötajad,» jätkas Samost.

Ta kordas, et kui ühes ametis on asjad ikka nii tuksis, et mitmete väga heade juhtide toomine ei too seda soovitud muutust kaasa, tuleks maanteeamet laiali saata.

«Tuleks luua nullist minugipoolest kas või teise nimega uus ametkond, kes tegeleb enam-vähem samade asjadega või anda mingid asjad maanteeameti alt välja, kuna see asi ei tundu kuidagi paranevat,» pakkus Samost. 

Ta tõdes, et ei ole täpselt kursis asjadega maanteeametis ega tea, missugune on ameti sisemine kultuur. «See kultuur tundub olevat väga tugev ja hästi bürokraatlik ja just selline, mis suudab iseendale tekitada kõikvõimalikke suhteliselt sisutuid tegevusi ja eelkõige õigustada täpselt selliseid hästi bürokraatlikke lahendusi ja otsuseid,» kommenteeris Samost.

«Seda on jube tore öelda, et lööme platsi puhtaks,» ütles Kalle Muuli vahele. «Vahel ei ole lihtsalt teistsugust võimalust,» vastas Samost.

«Kui sa hakkad seda platsi puhtaks lööma, siis tegelikult puutud sa kokku Eesti põhiprobleemiga, et Eesti on nii väike,» ütles Muuli. «Loomulikult, veri on paksem kui vesi ja tuttav inimene on ikka sümpaatsem kui võõras, kes tuleb kuskilt Šotimaalt oma Superbusiga.»

Muuli tõdes, et Eestis lihtsalt ei jagu maanteeameti reformiks inimesi. «Kuna oleme oma väikses konnatiigis maru hästi üksteisega tuttavad ja tegelikult see spetsialistide ring, kelle seast valida, on nii kitsas ja väike, et kui sa maanteeameti praegu tühjaks lööd, siis selgub, et sul ei olegi sinna kedagi muud võtta, kui need samad inimesed ja ringkond jääb ikkagi samaks,» selgitas ta. «Kuskil ei seisa tänavanurgal ega turuplatsil 50 või 60 väljaõppinud head spetsialisti, kes ootavad, et tuleks nüüd Anvar, puhastaks maanteeameti ära ja annaks neile tööd.»

«Sinu lahendus on see, et laseme täpselt nii edasi, nagu on, tõrjume investoreid, paneme äsja avatud maanteid teadmata ajaks lihtsalt kinni, sest kuskil on asfaldi sisse lihtsalt auk tekkinud, paigaldame üle Eesti miljon kiiruskaamerat, millel ei ole mingit sisulist otstarvet,» loetles Samost probleeme.

«See, kui ma juhin tähelepanu sellele, et sinu lahendus ei sobi, sest tegelikult ei ole meil neid inimesi kuskilt võtta, ei tähenda, et ma ütleksin, et minu lahendus on see, et paneme samamoodi edasi,» vastas Muuli.

Tema sõnul ajavad mujal maailmas ajavad sellist asja ametiühingud, millega Eestis praegu maanteeamet tegeleb, kaitstes koduturul tegutsevaid ettevõtteid. «Soomes võib-olla tuleksid ametiühingud ja laseksid Superbusil kummid tühjaks või midagi sellist, Eestis aga tegeleb sellega riik ja see on häbiväärne, ma olen nõus.»

Muuli sõnul tuleks vastutusele võtta need inimesed, kes otsuseid langetasid. «See, et konkurentsi ei lasta nii suureks, kui oleks võimalik ja piletihinnad varem või hiljem uuesti tõusevad, kahjustab meid kõiki ja selle eest tuleks neid konkreetseid inimesi karistada,» ütles Muuli.

Tagasi üles