Nii ja naa. Mehhanism teeb, mida sa talle ütled. Ehk teisisõnu probleemi lahendamiseks on kõigepealt vaja kokku leppida koolivaliku prioriteetides ühiskonna sees ning vastata näiteks küsimusele, kumb on olulisem, kas õdede-vendade printsiip või koduläheduse oma ning kuidas mõõta kodulähedust. Lisaks pingereale ning mitme prioriteediga arvestamisele peavad prioriteedid olema kas astmeti või pidevalt mõõdetavad.
Seega, vaid juhul kui juhtum on hästi ärakirjeldatud ehk prioriteetide pingerida ja mehhanismi tegevuspõhimõtted on paigas, on probleemi lahendamine tehniline küsimus. Uus põhikooli- ja gümnaasiumiseadus küll sätestab kohustuse määrata igale lapsele kool ning loetleb ka prioriteedid. Paraku jätab praegune sõnastus ohtralt tõlgendusruumi ega anna kindlust, et lahendused saavad perede jaoks olema paremad kui tänased.
Probleem, mida turupõhised hariduslahendused peaksid lisaks arvesse võtma, on vajadus tasakaalustatuse järele. Seda tingib nii jõukamate eelisseisund turupõhisuse tingimustes parimaid valikuid teha kui ka kalduvus rikkust rikkusele juurde tekitada. Haridusturu näitel tähendaks see isevoolu minnes populaarsete koolide veelgi suuremat populaarsust ning tavakoolide hääbumist.
Nõrgemad eeliskohtlemise alla
Sellest johtuvalt ongi koolivalikut soosivate riikide praktika sageli selline, mis eeliskohtleb nii nõrgemaid koole kui ka nõrgemaid lapsi. Pole liialdus, et mõne lapse varajane üleskorjamine on lapse seisukohalt ainus ellujäämisstrateegia, mis ei ole hiljem hüvitatav. Liiatigi, vaid hariduse varajastel etappidel on võrdsus ja efektiivsus eesmärkidena ühildatavad, mitte kompromisseesmärgid.