Haapsalu lähistel juhtus teisipäeva õhtul mereõnnetus, milles hukkus kaks merel patrullinud piirivalvurit. Politsei- ja piirivalveamet avaldab sügavat kaastunnet hukkunud ametnike lähedastele.
Kahe piirivalvuri uppumise tõenäoline põhjus on terviserike (11)
Politsei- ja piirivalveameti peadirektor Elmar Vaher ütles täna Postimehele, et kõige tõenäolisemaks õnnetuse põhjuseks peetakse praegu terviseriket.
Vaher lisas, et oli kokku puutunud hukkunud piirivalvuritest vaid ühega. Kuid kõik jaoskonna töötajad kirjeldasid mõlemat hukkunud kui häid mehi ja piirivalvureid.
Küsimusele, kas kohta, kus mereõnnetus juhtus, võib pidada ohtlikuks, vastas Vaher: «See on koht, kus peab sellist tööd tegema.»
Vaher selgitas, et ohtlik on konkreetne koht merel ennekõike seetõttu, et seal liikleb palju väiksemaid laevu. «Meie huvi on see, et väiksed laevad käituksid sellises madalas vees korralikult ega seaks ohtu enda kui ka teiste elu. Sellepärast on sellise meeskonna patrull seal väga tähtis.»
Sama oluline kui see, et patrullival ametnikul oleks seljas päästevest, on ka see, et võtmenöör oleks sama inimese külge kinnitatud. Abinõu tagab selle, et rooliratta juurest eemaldudes seiskub kohe mootor.
Teada on aga, et mootor ei seiskunud, kuid mis põhjusel, on veel lahtine. Uurimine peabki välja selgitama, kas võti oli nööriga kummagi mehe külge seotud või mitte. «Küsimus on see, miks paadimootor ei seiskunud, kui inimene sealt välja kukkus või hüppas,» rõhutas Vaher.
Paadil ega hukkunud meestel väliseid vigastusi pole.
Mis juhtus?
Teisipäeval kella 19.15 ajal leiti Voosi kurgus kaldast paari kilomeetri kaugusel Haapsalu politseijaoskonna mootorpaat. Paadi mootor töötas, paat tiirutas koha peal ning meeskonda selle pardal ei olnud. Kella 19.45 ajal leiti paadi lähistelt uppununa üks piirivalvur ning kella 20.05 ajal ka teise ametniku surnukeha.
Hätta sattunud mootorpaati, mis tiirutas merel ühe koha peal, märkas kaldal olnud inimene, kes andis sellest kohe teada. Kui päästjad kohale jõudsid, oli mootorpaat kaldast paari kilomeetri kaugusel merel.
Appi läksid ka vabatahtlikud ja lennusalga kopter. Mootorpaat tiirutas aga kohapeal nii kiiresti, et seda oleks olnud ohtlik peatada, ehkki seda üritati teha ka kopterilt. Seetõttu pidid päästjad lihtsalt ootama, millal kütus otsa saab ja sõiduk ise seisma jääb. Selleks kulus umbes tund.
Vaher nimetas õnnetuspaika ohtlikuks kohaks, sest seal oli tihe paadiliiklus. Samas polnud see tundmatu patrullide jaoks, just tiheda liikluse tõttu käisidki nad seal igapäevaselt patrullimas.
Üks olulisemaid küsimusi uurimises on praegu just see, miks paat seisma ei jäänud, sest tavapäraselt on võti paadi juhi käe külge kinnitatud ja peaks seiskuma. Selle põhjuse selgitab välja uurimine.
Üks hukkunutest oli üleminspektor Tarmo Kammer, kes töötas Lääne piirkonnas piirivalvurina 1996. aastast alates. Teine hukkunud ametnik oli komissar Renee Kark, kes töötas piirivalvurina piirivalve loomisest alates 1991. aastal ning sellest suurema osa Haapsalu kordonis.
Kaheliikmeline piirivalvurite meeskond läks merele teisipäeval kella 17 ajal ning nende ülesandeks oli patrullimine. Ühtegi väljakutset sel perioodil piirkonnas ei olnud ning enne õnnetusse sattumist ei tulnud meeskonnalt ka abikutset või muud informatsiooni.
Patrulli logi näitab, et enne õnnetust kontrollisid piirivalvurid viimati kell 18.20 ühte alust.
Lääne prefekt Kaido Kõplas avaldab sügavat kaastunnet hukkunud ametnike lähedastele ja Haapsalu jaoskonna meeskonnale. «Praegu pole teada traagilise õnnetuse täpsemad asjaolud ega põhjused. Pole välistatud, et üks ametnikest kukkus mingil põhjusel vette ning teine uppus teda päästes. Samuti pole teada, kas kummalgi meestest võis tekkida terviserike. Püüame juhtunu kohta selgeks teha nii palju kui võimalik ning oleme toeks hukkunute lähedastele ja kolleegidele,» sõnas ta.
Õnnetuse ajal oli merel ilmastik rahulik ja nähtavus hea. Mõlemal mehel oli seljas piirivalvuri varustusse kuuluv poolautomaatne päästevest, mis ühel hukkunul aktiveeritud ei olnud.
Õnnetusse sattus Haapsalu politseijaoskonna lahtise roolimajaga mootorpaat, mis on mõeldud merel patrullimiseks.