Tartu Ülikooli vilistlaste esimesel suurel kokkusaamisel laupäeval Tartus oli alma materi aulas ja auditooriumides märgata tühje kohti. Need aga, kes olid kohale tulnud, said selle võrra lahedamalt omavahel vanu aegu meenutada. Rektor Volli Kalm soovitas keskpäeval aulas kokkutulekut «Möödaläinud ajad» avades kõigil meenutada ja võrrelda omaaegset ülikooli praegusega ning veenduda, et nüüdne on heas toonuses ja rahvusvaheliselt heal tasemel. Lõviosa tema kuulajaist oli aastates 55 ja enam. Avamiskõne kuulatud ja kontsertlavastus vaadatud, valgusid vilistlased peahoone ette või kunagiste õpingutekaaslastega varem kokkulepitud kohtadesse juttu puhuma. Mõned leidsid tee Ülikooli kohvikusse. Mõnedki suundusid oma kunagistesse auditooriumidesse, et kuulata legendaarsete õppejõudude loenguid. Postimehe küsimustele kooliaja tegemiste ja õppejõudude kohta vastasid seitse teenekat ja hästi tuntud vilistlast.
Onu Bella võttis enne eksamit piiritust
Onu Bella, šõumees
1. Mis eriala ülikoolis õppisite, mis aastal lõpetasite?
Õppisin füüsika-keemiateaduskonnas aastatel 1980–1985. Lõpetasin nimetet teaduskonna anorgaanilise keemia erialal.
2. Millised hinded olid teie lõputunnistusel?
Nimetan siinkohal õppeainete loetelu, mis said sooritatud hindele «väga hea»: NLKP ajalugu, teoreetiline füüsika ning kõik neli ettenähtud õppe- ja menetluspraktikat; hindele «hea»: poliitiline ökonoomia, vene ja inglise keel, üldfüüsika, keemiline tehnoloogia, kvantfüüsika, ka kursusetöö ning diplomitöö hinnati hindele «hea». Ülejäänud õppedistsipliinid (enamik) hinnati hindega «rahuldav».
3. Mitu korda eksamitel läbi kukkusite? Palun kirjeldage mõne sõnaga neid läbikukkumisi.
Kõik kõrgema matemaatika eksamid (neid oli kolm) tuli sooritada korduvkatsel. Kõrgmolekulaarsete ühendite keemia eksamisooritusi tuli teostada neli-viis korda (täpselt ei mäleta). Füüsikalise keemia esimene eksam nurjus sellepärast, et viibisin eksamil joobes, kuna eksam toimus 2. jaanuaril. Teadsin, et ma polnud põhjalikult valmistunud – kaks pidupäeva röövisid aega muudeks tegevusteks – ning eksamiruumi taga oodates valdas mind tunne, mida hakkasin ise nimetama «Hiina sündroomiks» (samanimelise Ameerika filmi järgi). Õli valas tulle tõsiasi, et viimased õppimisepisoodid veetsin kümnekordse espressokohvi dieedil ja Radio Luxembourgi lummuses.
Närvipinge näiliseks maandamiseks soetasin toonasest keemiahoonest umbes 150 milliliitrit piiritust ja glükoosi pealejoogi valmistamiseks. Konsumeerisin piirituse ja glükoosilahuse keemiahoone rõvedas peldikus ära, suitsetasin ühe sigareti Tallinn ja sisenesin eksamiruumi. Võtsin eksamipileti ja asusin vastamiseks valmistuma. Kui eksamineerija laua taha jõudsin, küsis õppejõud Vello Past: «Kas te olete eile pidutsenud?» Vastasin laveerimata ja ausalt: «Ei! Ma jõin just mõni hetk tagasi siin, teie ukse taga asuvas kempsus.»
4. Lemmikõppejõud, paar sõna tema kohta.
Tooksin siinkohal välja kaks õppejõudu. Esiteks, Henn Kuus, minu diplomitöö juhendaja. Tasakaalukas ja mõistev inimene. Teema, mille valisin diplomitööks, pakkus meile mõlemale huvi ning ma ei valeta, kui väidan, et koostasin selle töö mõõduka õhina saatel. Töö teostamisel pidasin rangelt kinni etteantud tähtaegadest.
Teiseks, Heiki Timotheus. Kord tema eksamil vastates juhtusid mul olema kolm piletipunkti: esiteks tuli vastata kaadri valikust keemiatööstusesse, teine küsimus oli infrastruktuuri planeerimisest keemiatööstuse piirkonda ning kolmandas küsimuses tuli lahendada diferentsiaalvõrrandi abil vedeliku voolamiskiirus torus. Viimase punkti, tänu spikerdamisele, sain ligadi-logadi vastatud, kuid kahele esimesele küsimusele polnud ettevalmistuslehel vaja tõmmata ühtegi kriipsu – vastasin süsteemselt ja peast, mispeale õppejõud lausus: «Kuulge, Maksimov (Maasiku toonane perekonnanimi – toim), te oleksite pidanud hoopiski juurat õppima minema.»
5. Kõige veidram õppejõud ehk kõige professorlikum professor, paar sõna ka tema iseloomustuseks.
Äärmiselt koloriitne oli NLKP ajaloo seminari õppejõud Valev Plato, kellele tuli anda ka nimetet distsipliini eksam, toimumisajaga 2. jaanuar 1981. (Needuslik kuupäev.) See oli minu esimene ülikoolieksam. Kõne all olev õppejõud oli ilmselt tulnud kusagilt suareelt ja tema keha oli pisut nõrk. Kaasüliõpilased said eksamipiletid ja hakkasid valmistuma, mind saadeti ajaloost tuntud kurikuulsasse Toome poodi Plato päevinäinud portfelliga ja 10 rublaga Tartu õlletehase karastavaid jooke ostma. Käisin kärmelt ära. Vajasin minagi karastamiseks neid tooteid.
Olin viimane eksamineeritav ja mul tuli vastata teemal «Anarhismist Venemaal». Kuna minu maailmavaateline seisukoht ühtis piletis esitatud küsimusega, algas ladus vastamine, mis teemaarenduse võtmes ja foonil jõudis välja ansamblite The Clash, Sex Pistols ja The Stranglers eksistentsi dilemmani.
6. Kõige ebameeldivam õppeaine, seletage mõne sõnaga, miks.
Kõige ebameeldivam õppeaine (päev) oli sõjanduslik kolmapäev. Seda peaasjalikult mitte sellepärast, et mul oleks foobia tulirelvade suhtes – vastupidi, tunnen nende vastu isegi teatud sümpaatiat –, vaid hoopiski seetõttu näis sõjanduslik kolmapäev tülgastav, kuna selle õppeaine maski taga peitus kommunistlik ajupesu.
7. Kõige hullem temp, millega ülikooli ajal hakkama saite.
Tunnistan, et minu kõige värvikamad tembud ja peod toimusid väljaspool kursuse või teaduskonna sootsiumi.
8. Kõige meeldejäävam pidu. Meenutage seda mõne sõnaga.
Reeglina olid tudengite pidude apogee peaasjalikult kontsentreerunud nn rebaseks löömisele. Pidutseti ka ühiselamutes, kus polnud harvad juhud, kus nii mõnigi võis end nimetada 24 tunni peoinimeseks. Sattusin taolistele «üritustele» harva. Pidutsesin peamiselt koos vennaga või Tallinna Polütehnilises Instituudis õppivate eakaaslastega.
9. Tudengiaja olulisim koht Tartus, kui peahoone välja arvata. Miks?
Füüsika-keemiateaduskonna üliõpilased sattusid harva ülikooli peahoonesse. Loengud, seminarid ja praktikumid toimusid kas keemia- või füüsikahoones.
10. Mida käsitles teie lõputöö?
Kaitsesin diplomitöö teemal «Ioonide mõnede keemiliste omaduste ja füüsikaliste parameetrite seostest».
11. Esimene töökoht pärast ülikooli.
Narva 2. keskkool. Keemia ja füüsika, aga ka inglise keele õpetaja.