Inimesi pahandav vähene lume väljavedu Tallinna tänavatelt võiks vabalt toimuda suuremas mahus, kui kuskilt oleks võtta täiendavaid kopplaadureid ja muid vajalikke masinaid.
Lume väljavedu Tallinnast takerdub masinate nappusse
Tallinna lumeuputuses on jõutud olukorrani, kus lund ei ole enam kuhugi lükata ning see tuleb lihtsalt tänavatelt välja vedada. Kurb tõsiasi on aga see, et kui tänavapuhastusfirmad oleksidki valmis seda tegema ning linnavalitsus eraldaks täiendavat raha, siis napib kopplaadureid ja muid vajalikke masinaid ja nende juhte.
Jaaksoni Teehoolduse juht Urmas Teeorg kinnitas, et ainuke võimalus linn lumest vabamaks saada on senisest rohkem lund välja vedada. Muidugi piirab seda tegevust ka raha, mida linnal kunagi liiga palju ei ole, kuid suurem takistus on just vajalike masinate puudus.
«Tehnika poole pealt on tekkinud selline olukord, et viimase paari aastaga on mitmed ettevõtted, kellel olid kopad, lihtsalt oma tegevuse lõpetanud,» mainis Teeorg. «Paljud neist on ehitusfirmad. Samas ei ole Tallinna lähivaldades ka kuskil niisuguseid masinaid üle, sest lumekoristus käib igal pool. Pealegi teevad kopamehed sageli päeval oma tööd, meil on neid aga vaja põhiliselt öösiti. Ükski inimene ei suuda terve ööpäeva järjest tööl olla.»
Teeorg lisas veel, et laadureid ja tõstukeid pakkuvad firmad on praegu tõstnud oma hindasid umbes kaks korda, misttõttu ei saa tihti nende pakkumist lihtsalt vastu võtta. Kuna linnaga sõlmitud lepingus ei ole firmal lume väljavedu kirjas, siis pole otstarbekas ka endale laadureid ja koppasid igaks juhuks soetada, sest kunagi pole teada, milline talv tuleb.
Lume väljavedu käib Tallinnas nii, et kommunaalameti inimesed sõidavad ringi ning vaatavad, kust oleks igal juhul vaja lumi minema vedada. Teisalt saadavad ka koristusfirmad ametile teavet, kus ei ole enam võimalik tänavaid koristada ning lumi tuleks igal juhul ära vedada.
Lume suure väljaveo tõttu hakkab Tallinnas tekkima ka ladustamiskohtade nappus. Nendel platsidel lükatakse küll roomiktraktoritega lund kokku, aga ruumi jääb üha vähemaks. Kuna Eestis ei ole pidevalt üle kümne kraadi külma, siis pole võimalik Põhjamaade eeskujul lund kihiti lahustada ehk mäge tekitada, mille peale saaksid veoautod sõita ja oma koorma sinna maha kallata. Kõikuva temparatuuri tõttu on lumi pehme ning raske veok vajuks lihtsalt sisse.
Tallinna kesklinnas ja vanalinnas lund koristava firma AS Tänavapuhastus direktor Vello Kink mainis, et nemad kasutavad lume väljaveoks kahte väga tõhusat käpplaadurit, mis veel Nõukogude ajal suutsid linnatänavad pärast lumesadu kiiresti lumest vabastada. Neid masinaid nimetatakse «kommunistideks», sest nad ahmivad kogu lume enda poole ning puistavad siis selle laaduri taga sõitvasse kallurisse. Masin töötab nii efektiivselt, et paari minutiga on suure veoki kast lund täis. Kui ainult kallureid jätkuks!
Kink lisas, et üks «kommunistidest» pärineb 1980ndatest aastatest, teine on palju uuem. Jaanuari lõpus saab firma kätte veel kolmanda samasuguse võimsa laaduri. See peaks lume väljavedu kesklinnas oluliselt tõhustama. Niisuguseid laadureid toodetakse maailmas vaid kolmes riigis – Venemaal, Valgevenes ja USA-s.
Kink mainis, et lund peaks Tallinnast kindlasti rohkem välja vedama, eriti ülekäikude juurest, et nähtavus oleks parem. Midagi põhimõtteliselt teistmoodi tema sõnul küll teha ei õnnestu, ainult veomahtusid saaks suurendada.