Valitsus leppis täna kokku riigi eelarvestrateegias aastateks 2017-2020. Sellega koos said rohelise tule ka mitmed suurprojektid nagu Kose-Mäo 2+2 teelõigu valmis ehitamine või 50 miljoni euro kulutamine Rail Balticu projekteerimisele. Et oma ja euroraha kulutamise maailma veidi selgust tuua, valis Postimees välja 10 suuremat projekti, mis peaksid lähiaastail valmis saama.
Vaata, milliseid suurprojekte järgmistel aastatel ette võetakse, viies hiirekursori kaardile.
Eestis kasvab liiklustihedus vaid paar protsenti aastas. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi arengu ja investeeringute osakonna juhataja Toomas Haidak, miks ehitada hirmkalleid teid ja superristmikke?
Sest selline on väga paljude inimeste ootus. Alates 50ndatest on transpordiplaneerimise keskmes olnud autoliiklus, mida on nähtud kõige mugavama liikumisviisina. Ja hõreda asustuse puhul see nii ka on.
Arutelu koht on aga see, kui kalleid teid me seejuures endale lubada saame. Ühe inimese jaoks oleks neljarealine maantee Tallinna-Pärnu vahel elementaarne, teise jaoks oleks see liigne kulutamine. Transpordiökonoomikast lähtuvalt on paljud meie põhimaanteed piiripealse liiklussagedusega, kus otsest vajadust 2+2 tee järele ei ole, aga samas ei oleks neljarealised teed ka liigselt üledimensioneeritud. Ehk siis, enamasti mahub veel kahele sõidureale ära, aga nelja peal oleks mugavam. Nii et see on kokkulepete küsimus.
Vaadates suurprojektidele kuluva raha hulka, on autojuhid ratturite või jalakäijatega võrreldes eelisseisus. Aga mida mugavamaks tehakse autoga sõitmine, seda rohkem neid teedele tuleb – tekib nõiaring?
Tulles tagasi hõreda asustuse juurde, siis me paratamatult oleme sunnitud maksma suhteliselt kõrget hinda, et üle Eesti liikumine oleks võimalik. Teedeehitus on sealjuures odavam kui alternatiivid – rong, lennuk või laev.
Teine teema on linnad, kus on tõesti nö nõiaringi tekkimise oht. Inimeste ootus on, et ka linnas saaks vabalt autoga liikuda, kui ainult piisavalt läbimurdeid ja eritasandilisi ristmikke ehitada. Paraku näitab muu maailma kogemus, et rohkem asfalti ei lahenda ummikute probleemi.