On jalgrattaid, mis on koledad või igavad... ja siis on need teised, mis panevad endale järele vaatama ja mõtlema, et oh, tahaks ka!
Õpetaja ja kunstniku Asmo Villaku sõnul kulub tal ühe ratta tegemiseks tavaliselt terve aasta. «Esimese sammuna tellin välismaalt valmis raami ning lasen selle siis Eestis oma soovidele vastavaks kohandada. Näiteks võib parandamist vajada keeviste kvaliteet või tuleb pidurisadul teise kohta panna.»
(Detailsemate fotode nägemiseks vii hiirekursor pildile!)
Rattamehhaanik Rauno Viro sõidab ringi rattaga, mis on nii minimalistlik, et sel pole isegi pidureid. Cinelli MASHi lõid San Fransisco fixed geari fännid koos Milano rattatootja Cinelliga. «Fixed gear tähendab, et rattal pole vabajooksu ning pedaalid-vändad käivad kogu aeg ringi. Ka ajaloo esimestel jalgratastel polnud vabajooksu ning tänaseni on see süsteem kasutusel trekisõidus. Tänavatele jõudsid fixie’d USA rattakullerite abil, kes hindasid selliste rataste töökindlust, väikest kaalu ja funktsionaalsust.»
Sellest, kuidas peab elama, sai ajakirjanik Hendrik Alla aru alles siis, kui ta Amsterdamis käis. Nii kui koju jõudis, ostis ta omale jalgratta. Mõni aasta hiljem kohtas ta oma tulevast elektriratast: «Kui nägin, et NIHUKESI asju tehakse siinsamas Eestis ja sain Liberatorit ka proovida, olin müüdud mees!»
Eesti Kunstiakadeemia tudeng Tarvo Porroson on oma kätega ehitanud mitu ratast. Neist kõige silmatorkavamal on lenkstangi asemel luud. «Paar aastat tagasi oli volbriööks vaja teha midagi teistsugust. Hakkasin siis ehitama, aga ratas sai nii hilja valmis, et pittu minemise asemel läksin hoopis koju magama. Ja eks luuaga juhtima õppimine võttis ka paar päeva aega.»