Justiitsminister Urmas Reinsalu saadab täna kooskõlastusringile seadusemuudatuste paketi, mis muudab roolijoodikute elu oluliselt kibedamaks. Tartu Ülikooli õigusteaduskonna professor Jaan Ginter on karistuste karmistamise suhtes skeptiline.
Jaan Ginter on roolijoodikute karistuste karmistamise osas skeptiline (11)
Tänane Postimees kirjutab, et alates juulikuust ootab korduvrikkujat muude muudatuste seas ka näiteks automaatne šokivangistus ning raskes joobes autoroolis surma põhjustamine võrdsustub vangla-aastate poolest tahtliku tapmisega.
Ginteri sõnul on aga raske ennustada, kas karistuste karmus paadunud roolijoodikut üldse heidutab. Teiseks väärib kriitikat põhimõte, mille järgi on kriminaalses joobes hukkunuga liiklusõnnetuse põhjustamine tulevikus võrdne tahtliku tapmisega.
«Sisuliselt ikkagi ei ole tegemist kaudse tahtlusega, sest joobes juht ei mõtle tapmisele ega pea seda võimalikuks. See tähendab, et karistused lähevad proportsioonist välja,» hindas professor.
Väga problemaatiliseks võib Ginteri sõnul kujuneda ka kaassõitjatele trahvide määramise plaan: kui kaassõitja istub purjus inimese juhitud autosse teadlikult, võib teda oodata väärteomenetlus, mis omakorda võib kulmineeruda trahviga.
«Kui nüüd kaassõitja on tee pealt peale korjatud hääletaja, siis tal ei pruugi olla võimu otsustada, kas tegu on joobes juhiga,» leidis Ginter.
Reinsalu muudatuste paketile on juba oma toetuse andnud valitsuse liikluskomisjon, kuhu ministrite kõrval kuuluvad jõuametite esindajad ning ka liiklusekspert.
«Avalik arvamus on meil väga tugevasti karmide karistuste poolt. Prognoosida, et riigikogus saaks muudatus teravat kriitikat, eeldaks, et riigikogus julgeks keegi välja tulla. Ma ei prognoosi, et meil mõni erakond vastu hakkaks,» ütles Ginter.