Uue liiklusseaduse täiendusega kavatseb riik karistada selle eest, kui lapsed ja teised juhtimisõiguseta isikud eramaal või mujal avalikule liiklusele mitte mõeldud kohas tsiklil või mõnel muul mootorsõidukil sõitmist harjutavad.
Uuest aastast ei tohi ka eramaal sõiduharjutusi teha
Avalikkusele antav põhjendus liiklusseaduse täiendamiseks on taas kord pealtnäha kaunis: uus seadus ei luba politseil lõpetada mõnel haljasalal või pargis toimuvat sõitmist, sest liiklusseadus kehtib vaid Eesti teedel ja tänavatel. Seadusetäiendus annab politseile selle õiguse.
Asja sisu on tegelikult hoopis karmim. Sisuliselt annab see politseile õiguse valimatult igal pool – põldudel, metsajalgradadel ja mujal – kontrollida mis tahes mootorsõiduki juhi joovet, juhtimisõiguse olemasolu ning rikkumise puhul määrata kopsakaid rahatrahve.
Sel esmaspäeval liiklusseaduse muudatusse lisatud ettepanek võib teoorias tuua kaasa maarahva massilise karistamise, kardavad õigusasjatundjatest skeptikud.
Üks Eesti tunnustatumaid liiklusjuriste, pikka aega politseis töötanud Indrek Sirk on skeptikutega ühel nõul. «Kustkohast meil uued Markko Märtinid või Urmo Aavad siis tulevad, kui nad kuskil harjutada ei saa?» küsib ta.
Sirgi sõnul on vale väita, et 12-aastane poiss, kes läheb krossitsikliga oma kodumaja taha põllule kätt harjutama, osaleb liikluses ja võib sellega teisi ohustada. «See ju ei ole liiklus,» räägib jurist. «Siin tuleb seadusandjal selge piir vahele tõmmata.»
Sellele, et korrakaitsjail oleks õigus minna põllumaale või metsarajale seal sõitvate isikute alkohoolset joovet kontrollima, Sirk vastu ei vaidle.
«Ei loe, kas inimene sõidab maanteel või selle kõrval. Purjuspäi rooli istuda ei tohiks ja see on igal pool nii,» räägib ta.
«Kuid see juhtimisõiguse nõue on kindlasti asja hullem pool. Sest sisuliselt on riik valmis hakkama karistama inimesi, kellel ei olegi võimalik teinekord muudmoodi tööd teha kui traktoriga maad künda. See eesmärk jääb mulle arusaamatuks,» ütleb Sirk.
Politsei- ja piirivalveamet jäi detsembri keskel lugemisele tulevat liiklusseaduse muudatust kommenteerides reserveerituks.
Ühendasutusest eilse tööpäeva lõpuks laekunud pressiteenistuse vastus küsimusele, kuidas nad tekkivat olukorda kasutada kavatsevad, ei sisalda sisulisi lahendusi võimalikele olukordadele.
Korrakaitsjate väitel võiks seadusandja (riik – toim) põhjendatud vajaduse korral luua noorsportlaste treenimiseks sellekohase erisätte.
«Liiklusohutuse kaks kõige olulisemat põhimõtet on, et juhil peavad olema konkreetse sõiduki juhtimiseks vajalikud oskused ja teadmised ning et ta ei tohi olla joobes. Kõigi inimeste elu ja tervise huvides on nende põhimõtete järgimine igal ajal ja igal pool,» seisab politsei vastuses.
«Liiklusjärelevalvet teostab politsei siiski avalikel teedel ning eravalduses inimese tegevusse sekkumiseks peab olema reaalne kõrgendatud oht inimese elule ja tervisele. Põllul kartulivagusid lahti ajav joobes traktorist on kahtlemata ohuks nii endale kui ka kartulivõtjatele,» leiavad korrakaitsjad.
Olukorrad, mille seadusetäiendus karistatavaks muudab
• Sisuliselt lõpetab liiklusseaduse täiendus kehtima hakates päevapealt olukorra, kus motokrossi- või autokrossikarjäärist unistavad lapsed oma kodumaja tagusel maalapil isa käe all harjutada saavad. Sest väikesel lapsel või noorel motokrossihuvilisel puudub selleks nõutav juhiluba ja seaduse järgi tuleb politseil selle eest karistada.
• Politseil tekib õigus kontrollida omal äranägemisel maalappi kündvat traktoristi ja teha talle kopsakas trahv, kui selgub, et inimesel puudub vastava kategooria juhiluba või veelgi enam – ta on alkoholi tarvitamise nähtudega või jääknähtudega. Ehk – inimene, kellel on näiteks eelmisest õhtust alkoholi tarvitamise jääknähud ja pelgalt B-kategooria juhiluba, ei tohi oma koduaias traktorirooli istuda ja aiamaad kündma hakata. Võimalik karistus võib ulatuda viiekohalise summani, eelneva analoogse karistuse olemasolul koguni kriminaalkaristuseni välja.
• Seadusemuudatus teeb lõpu ka ATVdega metsas sõitmisele. Enamikul inimestel pole ette näidata A-kategooria juhiluba, mis on juba praegu ATV juhtimisel nõutav. Kui seni laienes see kontrollimise võimalus teedele ja tänavatele, siis seadusemuudatus annab politseile ATV-juhi peatamiseks õiguse ka metsas. Kõige rohkem mõjutab see ilmselt turismiettevõtteid, kes oma klientidele ATV-matka võimalust pakuvad.
Allikas: PM