Oletame, et 2022. aastaks me saavutame riigikaitselised eesmärgid. Millesse peaks järgmisena panustama?
Seda on veel vara ennustada. Järgmine pikaajaline arengukava peaks valmima 2016. aastal, ja nagu ikka, suuremad otsused langetatakse planeerimisprotsessi lõpus, kui asjaolud on selged.
Meie jaoks ei ole rahvusvahelise julgeolekuolukorra ega ka terrorirünnakute osas mingeid üllatusi toimunud. Ukraina sündmuste järel on ohupilt muidugi teine, aga mitte strateegia osas, me ei ole pidanud oma plaane nullist ümber kirjutama, oleme piirdunud ajakohastamisega. Tõdemus, et peame värbama isikkoosseisu ja sajaprotsendiliselt varudega tagama, jääb kehtima. Selge on ka see, et meil ei ole mõtet dubleerida teatud asju, mida teevad liitlased.
Kuni liitlaste tankid on siin, pole meil mõtet neid hankida?
Ei, päris nii lihtne see ei ole, et kui meil on siin neli liitlaste tanki, siis oma soomusmanöövervõimet ei ole enam tarvis.
Kuidas muudavad võimekusi terroriorganisatsioonid nagu ISIS?
Nad on osa moodsast sõjast. Asümmeetriliste rünnakute vastu on end alati keeruline kaitsta, kuna teadupärast peavad meie julgeolekustruktuurid õnnestuma ohtude vältimisel alati, seevastu kui terroristil piisab ka ühest õnnestunud katsest, et suurt kahju tekitada.
Demokraatlikes ühiskondades kaalutakse nüüd pidevalt tasakaalu kodanike põhiõiguste piiramise ja julgeoleku vahel. Kui midagi väga dramaatilist juhtub, kasvab soov langetada otsuseid, mis paratamatult näivad valitsuse pädevuse laiendamisena.
Riikide kasutusele võetavad meetmed on rohkem tingitud meie enda ühiskondade ülesehitusest, kui ohu olemusest. Autoritaarsetes riikides pärast sellelaadseid rünnakuid niisuguseid põhivabaduste piiramise lubatavuse debatte enamikul juhtudel ei toimu. Peamiselt põhjusel, et neil on kõik vabadused, mida saab sulgeda, juba suletud. Debatti ei saa tekkida, aga just see on terve ühiskonna tunnus.