Eesti ei kasutanud tänavu ise NATO strateegilises õhutranspordiprogrammis (SAC) ette nähtud lennutunde, vahetades need reisilennukite lennutundide vastu.
Eesti vahetas SAC programmi lennutunnid reisilennukite tellimiseks
«2015. aastal puudus Eestil vajadus oma operatsioonide ja õppuste toetuseks kasutada C-17 tüüpi transpordilennukit ning sellest tulenevalt pakkus Eesti transporditeenust SAC välistele riikidele,» ütles BNSile toetuse väejuhatuse teabeohvitser nooremleitnant Taavi Laasik. Kahel korral pakkus Eesti transporditeenust Itaaliale ja ühel korral Belgiale. Itaalia vedas Eestilt saadud lennutundide eest varustust Afganistani ning Belgia tõi tagasi varustusst Jordaaniast.
Itaalia ja Belgia tasusid lennuteenuste eest Eestile programmi ATARES lennutundidega. Vastu saadud lennutunde kasutas kaitsevägi liitlastelt reisilennukite tellimiseks õppusele Trident Juncture ning lisaks on ATARES-e programmist saadud lennutunde kavas kasutada Eesti sõjaliste operatsioonide toetamiseks.
Nooremleitnant Laasik märkis, et transpordilennuki C-17 peamiseks kasutuseesmärgiks on siiski suuremahuline kaubavedu ning vedada selle lennukiga inimesi Euroopa siseselt ei ole kuluefektiivne. «Vahetades SAC lennutunde ATARES lennutundide vastu oli kaitseväel võimalik sama kuluga vedada Euroopa siseselt ligi kolm korda rohkem reisijaid,» sõnas ta.
NATO strateegilise õhutranspordivõime programmi (SAC) raames hankisid selles osalevad riigid ühiselt kolm Boeing C-17 Globemaster III-tüüpi transpordilennukit, mille kasutamine on riikide vahel ära jagatud. Lennukid paiknevad Ungaris Papa lennubaasis.
SAC programmiga on liitunud Bulgaaria, Eesti, Hollandi, Leedu, Norra, Poola, Rumeenia, Sloveenia, Ungari ja Ameerika Ühendriigid ning NATO rahupartnerlusprogrammis osalevad Soome ja Rootsi. Programm kestab hinnanguliselt kuni 2035. aastani.