Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

VVK loovutab valimiste korraldamise riigi valimisteenistusele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Tairo Lutter

Parlamendi põhiseaduskomisjon kavatseb sel nädalal algatatava eelnõuga anda üleriigiliste valimiste korraldamise ülesande vabariigi valimiskomisjonilt (VVK) riigi valimisteenistusele.

Eelnõu seletuskirjas põhjendab komisjon VVK ülesannete ja pädevuse muutmist kasvanud töömahuga: kui 1990. aastatel said VVK liikmed sekretariaadi abiga valimisi korraldada oma põhitöö kõrvalt, siis praeguseks on komisjoni koormus märgatavalt kasvanud. Lisaks juriidilistele teemadele peab VVK tegelema ka tehniliste ja logilistiliste küsimustega, samuti näiteks IT-lahenduste väljatöötamise ja rakendamisega.

Viimase kümmekonna aastaga on VVK ülesannetele lisandunud Euroopa Parlamendi valimiste korraldamine ning haldusreformi käigus on omavalitsuste liitumisel ette näha täiendavaid kohalike volikogude valimisi. Ka on muutunud hääletamise kord, pikenenud hääletamise aeg, lisandunud uued hääletamisviisid ja kasvanud valijate ootused.

Nii on eelnõu seletuskirja kohaselt tekkinud olukord, kus VVK seitsmel liikmel ei ole võimalik kõigi küsimustega sisuliselt tegeleda. Faktiliselt lahendabki igapäevaseid korralduslikke küsimusi riigikogu kantselei valimiste osakond ja VVK sekretariaat, kel aga puudub praegu iseseisev otsustamisõigus.

Valimisseadusi muutvas eelnõus pakub põhiseaduskomisjon välja lahenduse, mille järgi jääb VVK ülesandeks edaspidi hääletamis- ja valimistulemuste kindlakstegemine, kaebuste lahendamine ja valimiste järelevalve, valimiste korraldamisega hakkab aga tegelema riigikogu kantselei struktuuriüksusena loodav riigi valimisteenistus. Komisjoni kinnitusel ei too muudatus kaasa uute töökohtade loomist ega täiendavat eelarvekulu.

Maakondades ning Tallinnas ja Tartus asuvad valimisi maakonnakomisjonide asemel korraldama 17 maakondlikku valimisjuhti, kelleks enamasti on maa- või linnasekretärid. Jaoskonna valimiskomisjonide asemel moodustatakse tulevikus jaoskonna valimisteenistused, mille liikmed nimetab endiselt volikogu.

Ümberkorralduste tõttu muutub eelnõu kohaselt ka kaebuste esitamise kord. Kui seni tuli kaebus esitada maakonna valimiskomisjonile, mille otsuse võis vaidlustada vabariigi valimiskomisjonis, siis edaspidi saab kaebuse esitada otse VVK-le. Komisjoni otsuse saab omakorda vaidlustada riigikohtus.

Lisaks kirjalikule kaebusele tekib valijal õigus esitada valimiskorralduse puuduste kohta valimisteenistusele vabas vormis avaldus, mida saab teha ka telefoni teel. Seletuskirja kohaselt võimaldab see probleemid senisest kiiremini lahendada, ilma et peaks esitama ametliku kaebuse.

Muudatused jõustuvad eelnõu järgi 2017. aastal. Riigikogu heakskiidu saamisel peaksid uue korra järgi toimuma juba järgmised, 2017. aasta 15. oktoobril aset leidvad kohalikud valimised.

Tagasi üles