Päevatoimetaja:
Margus Martin

Autoesindused panevad vargustega võitlemiseks sõidukitesse salalüliteid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Liis Velsker
Copy
5. seeria BMW tehases.
5. seeria BMW tehases. Foto: AFP/SCANPIX

Autoesindused näevad ühe tõhusa viisina, kuidas uut ja hinnalist elektroonilise autovõtmega sõidukit varaste eest kaitsta, salalüliti paigaldamist.

Praegusel ajal on enamikel uutel automarkidel võimalik sõidukit võtmeta käivitada, tõdes Amserv Auto ASi juhatuse esimees ja Toyota brändijuht Margus Nõmmik.

«See süsteem on kõigil analoogne. Lähed auto juurde ja auto tunneb võtme ära, teeb uksed lahti ning nupust läheb käima. Toyotal on see küll kallimatel varustustasemetel, BMW on juba ise premium-klass ja Lexus samamoodi,» rääkis ta.

«See on üks ääretult mugav asi, mis seal salata. Ka mu enda autol on see peal,» möönis Nõmmik ja tõdes, et ilmselt on kurikaelad leidnud nüüd uue võimaluse. «Nii nagu areneb automaailm, arenevad ka kurikaelad oma seadmetega kaasa. Eks see kurb ole tõesti.»

«Nii nagu areneb automaailm, arenevad ka kurikaelad oma seadmetega kaasa.

Täiendavaid turvasüsteeme on autodele Nõmmiku sõnul varem lisatud rohkem seetõttu, et kindlustus seda nõuab, näiteks et teatud hinnaklassis autodele tuleb paigaldada lisaimmobilaiser. Praegu kliendid seda veel ise teadlikult ei küsi.

«Oma kallimate autode, näiteks Land Cruiseri puhul, soovitame me loomulikult alati panna lisaimmobilaiserid,» ütles Nõmmik. Mees tõdes, et paraku on ka lisaimmobilaiser täpselt samamoodi jälle üks tehniline vidin. «Me üritame oma partneritelt leida ikka kõige paremad ja turvalisemad lahendused.»

Arendatakse siiski ka lisaimmobilaisereid. «Tulevad küll uued mudelid, on koodiga variandid ja on ka n-ö peidetud, et pead selle pulga kuhugi panema. Aga see on ju kõik avalik info ja nii teavad seda ka kohe kurikaelad. See on pidev võitlus,» nentis Nõmmik. Lisaimmobilaiser lisatakse tavaliselt kohe uue auto ettevalmistamisel. Koos paigaldusega läheb see maksma vähemalt paarsada eurot. «Uue auto puhul on see siiski suhteliselt olematu summa, mis võiks une natuke rahulikumaks teha,» leidis ta.

Nupust käivitus on Nõmmiku sõnul halb seetõttu, et kuigi ka nendel autodel on rool lukustatud, siis kui auto saab võtmest signaali ja vajutatakse start-nuppu, tuleb rool lukust lahti. Vana kooli rooliluku juurde tagasipöördumist Nõmmik siiski ette ei näe. «Ma ei tea, kas päris pedaali- ja roolilukkudeni tagasi peab minema,» jäi ta kahtlevaks.

Mis aga võiks aidata ja mida nende autoteenindus uue sõiduki ostjatele soovitab, on lisada autole salalüliti. «Ühesõnaga panna mingi vana hea vana kooli salalüliti, mis katkestab ära bensiinipumba või mingi vooluahela. Need nutiseadmed, mis kurikaeltel on, sellist vana lukku ei näita – me vähemalt loodame nii. Alati on ka lootus, et kui nad näevad, et on keeruline, siis nad jätavad tegemata ja otsivad mõne lihtsama objekti,» ütles Nõmmik.

United Motorsi Tallinna esinduse juhataja Toomas Pärna kinnitusel on autotootjate põhiline fookus suunatud sellele, kuidas arendada autosid võimalikult turvaliseks ja nende kasutamine samas mugavaks.

Mis puudutab ärandamisvastast turvalisust, siis 100 protsenti kindlat süsteemi ei ole olemas. «Murtakse sisse ka kõige kõrgemal tasemel krüpteeritud elektroonikasüsteemidesse,» nentis Pärna ja lisas, et varguste arv on siiski aastatega oluliselt vähenenud.

Auto vargusevastane kaitsmine on paraku alati seotud lisakulutustega ja kasutusmugavuse langusega. «Üldine reegel on see, et lisaturvalisust kindlustava seadme olemasolu sõidukis peab olema kurikaelale üllatus ja need võiks olla võimalikult erinevad, et puuduks teave ettevalmistamiseks,» lausus Pärna.

Levinumad lisaseadmed

United Motorsi Tallinna esinduses on paigaldanud enamjaolt kolme lisaseadet.

  • Kõige rohkem on lisatud süsteemi, kus auto elektrijuhtmestiku peidetakse väike moodul, mis katkestab vajadusel teatud olulise ahela (näiteks kütusepump), milleta sõitmine on võimatu.
    Seade kasutab õige omaniku identifitseerimiseks n-ö tabletti või väikest pulti, mida juht peaks alati kaasas kandma, et oleks võimalik sõiduk käivitada. Seade maksab 210 eurot ning paigalduseks kulub olenevalt mudelist 2-3 tundi.
  • Teine populaarne kaitseseade kasutab väikest klahvistikku, mis paigaldatakse tavaliselt keskkonsooli ning mille katkestav seadmeosa on peidetud juhtmekimpu ning mis samuti vajadusel katkestab teatud ahela.
    «Eelnevaga võrreldes on eripära see, et juht ei pea midagi kaasas kandma, kuid iga käivituse eel tuleb klahvistiku kaudu sisestada kindel neljakohaline kood. Seetõttu on seda seadet tüütum kasutada,» selgitas Pärna. Seade maksab 95 eurot ning paigaldusaeg varieerub samuti olenevalt sõidukist 2-3 tunnini.
  • «Oleme paigaldanud autodele ka seadmeid, mis läbi GSMi ja raadio sageduse annavad omanikule üle interneti reaalajas teada sõiduki asukoha. Seade kujutab endast väikest karpi, mis ei ole seotud auto enda elektrisüsteemiga ning mis kasutab toiteks enda akut. Seadme väiksuse tõttu peidetakse see raskemini ligipääsetavatesse kohtadesse sõiduki sisemuses,» selgitas Pärna.
  • «Veidi ekstreemsemalt tänapäevases elektroonika maailmas kõlavana võib lisaks kasutada ka mehaanilisi kaitselukke roolile, käigukangile, pedaalidele jne või peita kuhugi ettearvamatusse kohta sõidukis mehaaniline lüliti – need on kõik meetmed, mida Eestis 90ndatel palju kasutati. Banaalne ja ebamugav, kuid korraliku seadme korral aeglustab varast nii palju, et vahele jäämise ohu tõttu ehk loobub ta oma ettevõtmisest,» rääkis Pärna.

Kõik loetletud lisaseadmed aeglustavad, kuid ei välista sõiduki ärandamist, rõhutas United Motorsi Tallinna esinduse juhataja.

Nn nutikas autovõti, millega saab auto uste avamist ja sulgemist ning mootori käivitamist teha ilma juhtpulti taskust välja võtmata, on tema sõnul eelkõige osa tänapäevase auto mugavusfunktsioonidest. «Standardvarustusse see ei kuulu ja on iga kliendi vaba valik. Siiani on seda peetud toimivaks ja heaks lahenduseks. Kas, millal ja kuidas autotööstus kuritegeliku maailma tegevusele reageerib, näitab aeg,» lausus Pärna.

Politseile teatati reede hommikul, et öö jooksul on Saku alevikust varastatud 2014. aasta 5. seeria BMW ning Laagrist 2013. aasta BMW X6. Teisipäeval varastati Laagrist BMW X5.

Novembrikuus ärandati Elvas Valga maanteel maja hoovist sõiduauto BMW ning Viljandi vallas sõiduauto Porsche. Kummagi vargusega tekitati enam kui 60 000 euro suurune kahju. Lisaks ärandati 2. detsembril Ülenurme vallas eramaja eest sõiduauto Toyota väärtusega umbes 54 000 eurot.

Loe lisaks: 

Porsche Tallinna esinduse müügijuht Ingrid Pikver nentis, et Viljandis toimunut ei saa nemad hetkel kommenteerida, kuna ei ole lõplikult selge, mis selle autoga juhtus. Tegemist ei olnud tema sõnul uue Cayenne’iga.

«Meile teadaolevalt ei ole Porsche Cayenne’iga selliseid juhtumeid Eestis esinenud. Tegemist on alles täna üles kerkinud teemaga, mistõttu informeerime antud olukorrast tootjatehast ning edasised võimalikud vajalikuks osutuvad meetmed saavad vastavalt olukorra edasisele arengule ka rakendatud,» kirjutas ta.

Navigatsioonile ligi ei saa

USAs pakub autotootja General Motors telekomifirmadega koostöös teenust OnStar, mis sisuliselt tähendab, et uutesse autodesse ehitatud sideseadmed võimaldavad vastavat teenust kasutades avada kesklukku satelliitside kaudu.

Episood saatesarjast «Kaks kanget Ameerikas»

«Minu jaoks on see täielik uudis. Ma pigem arvan, et seal on tegemist ikka mingi lisaseadmega. Meie vähemalt oma markidel küll ei saa ühelgi kuidagi navigatsioonile ligi,» kinnitas Amserv Auto juhatuse esimees Margus Nõmmik.

«Kõvakettal on küll infopank ja seal sees on kaardid, mis tõesti GPSiga suhtlevad, aga meie sinna kuidagi ligi ei saa. See on täiesti välistatud,» lisas ta. Küll aga kasutatakse Eestis näiteks sõidupäeviku täitmise võimalust.

United Motorsi Tallinna esinduse juhataja Toomas Pärna selgitas, et auto navigatsioonisüsteemi puhul on tegemist positsioneerimissüsteemiga, mis läbi GPSi määrab sõiduki asukoha kaardil, kuid seda positsioneerimist ei kasutata eemalolevaks jälgimiseks.

Küll aga kasutab BMW Pärna sõnul autosisese SIM-kaardi põhist süsteemi, millega on auto GSM, 3G või 4G võrguteenuse pakkujaga ühenduses ning kliendil on võimalik läbi selle, lepingu olemasolul ning kasutades nutitelefoni rakendust, näha reaalajas sõiduki asukohta, avada ja sulgeda uksi, lasta signaali, vilgutada tulesid, käivitada lisaküte jne ning lisaks näha informatsiooni võimaliku läbitava distantsi pikkusest tankimiseni või uste ja akende olekut.

«Balti riikides töötab see süsteem ainult üksikutel mudelitel, kuid Lääne-Euroopas ja Skandinaavias on võimalik see tellida enamikele uutele mudelitele. Kuid esindustel, kuna nad ei ole sõiduki omanikud, ei ole ligipääsu antud võimalustele. Seega meie kaudu sõiduki asukohta pole võimalik teada saada. Ligipääs tagatakse ikka ainult lepinguga, milles seotakse kasutaja ja tema telefoni number ning kindel sõiduk,» selgitas Pärna.

Vanematel BMW mudelitel oli Pärna sõnul sarnane SIM-kaardi põhine süsteem, kuid näiteks uksi sai sulgeda ja avada omanik, helistades teatud abiliinile ja öeldes salasõna, mille järel teostati vajalik operatsioon.

Samuti on BMW pikka aega juba paljudel mudelitel kasutanud SOS hädaabi süsteemi, mis avarii korral saadab automaatselt hädaabisse sõiduki asukoha koos muude andmetega.

«Süsteem kasutab samuti autosisest SIM-kaarti, kuid kuigi antud süsteemiga on võimalik reaalajas positsioneerida sõidukit, ei saa seda omanik Euroopas vastava seadusandluse tõttu teha. USA-s on see võimalik,» märkis Pärna.

Tagasi üles