Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Ministrite kulutused kütusele jäävad Toobali omadele kõvasti alla

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ametiauto
Ametiauto Foto: Jaanus Lensment

Kui keskerakondlasest riigikogu saadikul Priit Toobalil kulus kuluhüvitisest iga kuu kütusele ligi 900 eurot, siis ministrite samalaadsed kulud on märkimisväärselt väiksemad.

Toobalile tegi muret, et avalikkuses käsitletakse vaid saadikute kulutusi, mistõttu saatis ta ministeeriumidesse teabenõuded uurimaks, kui suured on ministrite ametiautode kulutused kütusele.

Esimesed vastused on Toobalile ka laekunud ja neist selgub, et ministrite ametiautodele kulub kütust märkimisväärselt vähem, kui Toobalil endal. Nii on keskkonnaministri ametiautole kütuse ostmiseks kulunud maist septembrini iga kuu keskmiselt 380 eurot, haridus- ja teadusministri ametiautole 322 eurot, rahandusministri ametiautole 205 eurot ning riigihalduse ministri ametiautole vaid 132 eurot.

«Arvestades, kui palju räägitakse hetkel riigikogu liikmete autodega seonduvatest kuluhüvitistest, siis on igati õige tuua avalikkuse ette ka valitsuse liikmete ametiautod ning võtta nende kasutamine luubi alla,» ütles Toobal teabenõudeid esitades. «Mulle teeb muret asjaolu, et ajakirjanduses käsitletakse vaid saadikute kulutusi, samal ajal kui ministrid saavad meedia tähelepanuta rahus tegutseda, olgugi, et nemad opereerivad riigile kuuluvate ametiautodega ja juhtidega.»

Toobal kulutas esimesel poolaastal riigikogulase kuluhüvitisest ära viimse kui sendi, millest 2490,67 eurot läks kütuse ostmiseks.

Veidi enam kui kolmeks kuuks, mis riigikogu uue koosseisu ametisse astumise ja poolaasta lõpu vahele jäi, oli igale parlamendiliikmele tööga seotud kulude hüvitamiseks ette nähtud 3368,03 eurot ehk 30 protsenti ametipalgast. Toobali enam kui 2490-eurone tanklaarve näitab, et autoga sõitmine pidi neelama märkimisväärse osa tema ärkvel oldud ajast.

Juunis haukas kütus Toobali kuluhüvitise kogusummast 905 eurot, mais aga 866 eurot.

Suurt kütusevajadust põhjendas Toobal sellega, et kõnealusel perioodil kasutas ta peamiselt suuremat sorti maastikuautot Mitsubishi Pajero Sport, mis võtab diislit keskmiselt üle 10 liitri 100 kilomeetri kohta. Toobal rääkis Sakalale, et sõidab iga kuu maha mitu tuhat kilomeetrit. Seda, kui mitu tuhat, ta ei täpsustanud. Küll aga ütles Toobal, et sõltuvalt aastast sõidab ta läbi 60 000-80 000 kilomeetrit.

Kui võtta Toobali aasta keskmiseks läbisõiduks 70 000 kilomeetrit, tuleb kuu keskmiseks 5833 kilomeetrit. Seda on Sakala hinnangul sama palju kui Soome vahet sõitval elukutselisel veokijuhil. Kui aga võtta aluseks juunikuine 905-eurone kütusearve, peaks läbisõit jääma juba 8000–9000 kilomeetri juurde.

Kuigi Toobal väidab, et kasutab enamasti diiselmootoriga maasturit ning ka BMW sõiduauto, mille liisingut ta riigikogu kuluhüvitisest osaliselt kompenseerida laseb, võtab diislikütust, on ta paaril korral tankinud korraga nii diislit kui ka bensiini. Tänavu 5. aprilli hilisõhtul tankis Toobal Viljandis 91 liitrit diislit, minut hiljem 45 liitrit bensiini ja nelja minuti pärast veel 62 liitri diislit. Kokku tankis ta viie minuti jooksul 198 liitrit kütust.

Kaks kuud hiljem 7. juunil tangiti Toobali kaardiga Viljandis aga 96 liitrit diislit, viis minutit hiljem sealsamas 54 liitrit bensiini ning sama päeva hilisõhtul enam kui 124 liitrit diislit. Kokku teeb see 220 liitrit diislikütust ja 54 liitrit bensiini ühe päeva jooksul.

Toobal põhjendas eri sorti kütuse korraga tankimist sellega, et ta kasutab oma sõitudeks kolme autot, millest kaks tarbivad diislit ja üks bensiini.

«Kuna tangin üksnes Statoili jaamades ja maakodust on lähim jaam 30 kilomeetri kaugusel, siis ma ei salga, et mul on maakodus alati ka kütusevaru, juhuks kui peaks tarvis minema. Vaid tankimiseks 60 kilomeetrit sõita ei ole minu arvates kuigi otstarbekas,» selgitas Toobal ning lisas, et tal on maakodus alati olemas 100-150 liitrit diislikütust ja sadakond liitrit bensiini.  

Tanklaarved näitavad, et kodust kütusevaru tuleb Toobalil üsna sageli uuendada või kulub diislit kuskile mujale kui koheseks autosõiduks. Näiteks mais võttis Toobal Viljandi ja Tartu tanklatest neljal juhul enam kui 126 liitrit diislit korraga, Mitsubishi Pajero Sporti toodetakse aga Silberauto Eesti andmetel maksimaalselt 85-liitrise kütusepaagiga.

Et Toobal pole ainult riigikogu liige ja Keskerakonna peasekretär, vaid peab Suure-Jaani vallas ka väikest viisi talu, on lisaks sõiduautodele tema nimel 1982. aastal valmistatud ratastraktor ja kümme aastat vanem Sisu kallur.

Lisaks kompenseeriti 3444-eurost kuupalka teenivale Toobalile aprillist septembrini enam kui 3736 eurot üüri- ja kommunaalkulusid, sest ta on pärit väljastpoolt pealinna.

Tagasi üles