Õigus on väitel, et üks omavalitsus ei saagi riigi varustuskindluse ja vajalike ehitusmaavarade vajaduse üle otsustada. Aga häda on selles, et need vajalikud arvutused on jätnud tegemata ka riik ise. Arengukava sai valmis, aga jäi hambutuks, sest jättis muu hulgas ütlemata peamise - kui palju me mingisugust ehitusmaterjali vajame. Selle seletuskirjas öeldakse muuhulgas: «majanduse praeguses heitlikus olukorras pole mõistlik koostada üksikasjalikku maavarade kaevandamise ja kasutamise prognoosi. Seda on otstarbekas teha alles aastal 2012 või 2013, kui olukord on eeldatavasti stabiliseerunud ja maanteeametilt on võimalik saada detailsemat teavet ehitusmaavarade vajaduse kohta.» Suur kiusatus on pidada seda väidet tõe varjamiseks, et arendajatele lahkelt kaevanduslubasid jagada. Teame, et masu on oluliselt pidurdanud nn kipsehitust. Kuid just maanteeameti haldusalas käivad eurorahade toel suuremahulised ehituslikku maavara vajavad projektid täie hooga, kusjuures iga teelõigu ja viadukti puhul on maht kantmeetri täpsusega aastaid ette teada. Olukord läheb veel keerulisemaks, kui üheltpoolt on meedia kaudu kujundatud pilt, nagu takistaksid Nabala metsades elavad rumalad kohalikud riigi arengut. Teisalt võib aga keskkonnaministeeriumi kodulehel esitatust aru saada, et ehituslubjakivi aktiivvaru on enam kui sajaks aastaks ja seda ka ilma Nabala maardlata. Millest siis sõltub riiklik huvi, kas sellest, et mõnel valitsusele sõbralikul arendajal veel ei ole oma karjääri?
Kuni riik keeldub tegelikke mahte teadvustamast ja arengukava on ilma vajalike numbriteta, jäävad Nabala-Tuhala inimeste jaoks ainsateks arvutusteks meie kandi teeinseneri tehtud rehkendused. Selle järgi tuleb välja, et kõikide teede neljarealiseks ehitamine, millest iganes kunagi on räägitud, nõuaks ainult väikest osa Nabala-Tuhala metsadesse planeeritavatest karjäärimahtudest. Ka kusagile mujale Eestimaal pole selliseid mahte paigutada.
Ehitusmaavarade arengukava järgi planeeritakse Nabala karstiala ca 2200 hektarilt kaevandada 554 729 000 m3 ehituslubjakivi. Seega, arvestades buumiaegsete kaevandamismahtudega (ca 2 600 000 m3 aastas), mis ilmselt niipea ei taastu, jätkuks sellest 213 aastaks kogu Eesti vajaduste katmiseks. Täna on aga keskkonnaministeeriumi kodulehe andmetel Eestil üle 100 aasta jagu aktiivvaru ees ka ilma Nabala maardlata. Kui lisame pildile juurde tohutud aheraine mäed, mis jäävad praegu Virumaal kasutamata ja pole teadlaste sõnul Nabala lubjakivist vähem kvaliteetsed ja näeme, kui eeskujulik maanteeobjekt valmis hiljuti Jõhvis kohalikust killustikust, siis pole üldse Nabalas kaevata vaja. Kui arvestada ka arendajate ja tee-ehitajate lobi, et üle 50 km kauguselt ei kannata kildu vedada, siis nö kohalikuks vajaduseks peaks täna Nabalasse planeeritavast jätkuma tuhandeks aastaks. Ma teen ettepaneku langetada otsuseid lühema perspektiivi üle ja jätta järeltulevatele põlvedele võimalus valida ka unikaalsete looduskoosluste säilimise poolt. Teid, kui neid sajandite pärast üldse vaja peaks olema, oskavad meie järeltulijad ilmselt tunduvalt vastupidavamast materjalist ehitada.