«Näe, roosad kajakad lendavad,» viipab Ivo Uukkivi, ja ma ei kahtle hetkegi ta sõnades. On videvikule lähenev soe sügisõhtu Viinistu rannakividel. Tuul sakutab vanu remmelgaid ja loobib merevett muulile sellise kirega, nagu peaks veel enne pimedat kõik ära rahmeldama.
Ehk oli tuul täpselt viiskümmend aastat tagasi, kui Ivo sündis, sama tooni. Ameeriklased marssisid Vietnami, Maria Callas seisis viimast korda laval, lauldes «Toscat», ja Tallinnas sõitis esimene trollibuss Estonia teatrist hipodroomini.
«Mu sünniaasta oli lootust ja ootusärevust täis, kõik oli ees ja midagi sai läbi. Aga paljust saadi aru hiljem, kui üldse,» ütleb Uukkivi sõnu aeglaselt ritta seades.
Räägib ta ikka tollest ajast? Või siiski tänasest?
Ivo hoiab kahe käega hiigelsuurt kruusi, mis täis oma aia ploome. «Proovi ka, mulle jubedalt meeldivad.» Magusad ploomid on. Need pole maast võetud, vaid oma käega puu otsast korjatud. Aga nädala pärast, täpselt sünnipäevaks, tahab Ivo mahedat mett. «Mulle väga meeldib idee Eestist kui mahedast maast. Sellel on jumet. Praegu on see veel teostatav. Mõne aja pärast seda enam ei tee,» arutleb ta ja jääb vait.
Olen Uukkivi teadnud ajast, mil ta teatrikoolist ellu astus. Varem oligi ta rohkem Velikije Luki Munk. Nüüd mees sellest ajast enam eriti ei räägi. «Kaua võib sama juttu ajada, midagi uut ju olnus ei juhtu,» rehmab ta käega.
Õige, aga miks ta toona algaja näitlejana siis sedasi silma jäi? Kes ta päriselt on?
Päev enne intervjuud ärkan keset ööd, Tallinn ei põle ja sibulad on talvevaruks punutud, kuid tean korraga: Uukkivi on alati olnud ühtmoodi nukker ja … vana. Juba 25 aastat tagasi. Ta pole eriti muutunud, ja samas sedavõrd, et on nüüd justkui veel rohkem endaks saanud. Muidugi on tal mõned kortsud näos ja elujälg silmis, ent nähtavat halli ei paista isegi habemes. «Korilase elul on tagajärjed,» muigab mees ja on siis edasi nukker.