Päevatoimetaja:
Marek Kuul
(+372) 507 3066

Testi end: kas oled targem kui üheksa-aastane newyorklane või üheksa-aastane eestlane?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti versus USA koolitund.
Eesti versus USA koolitund. Foto: Scanpix / Peter Langovits / Postimees

Selenal oli 204 marki. Ta ostis 47 uut marki ja andis 38 neist oma vennale. Mitu marki on Selenal nüüd? Iga neljas kolmanda klassi laps New Yorgis, kus lahendatakse keerulisemaid ülesandeid kogu suurriigis, teab vastust sellele küsimusele.

Kui Eesti õpilane peaks New Yorgi kooli sattuma, siis teaks vastust ilmselt ka tema, sest Eesti ja USA matemaatika tasemetööd on sarnased.

Kaja Jakobson. Foto:
Kaja Jakobson. Foto: Foto: Artur Sadovski / Postimees

Üks neist, kes Eesti kolmanda klassi matemaatika tasemetööde jaoks aitab küsimusi välja mõelda, on Kaja Jakobson. «Küsitakse üsna sarnaseid asju,» ütles 18 aastat õpetajana töötanud Jakobson, kes võrdles Postimehe palvel kahe riigi ülesandeid. «Suurim erinevus on see, et [USA] küsimustest paistis silma valikvastuste suur hulk. Aga see ei tähenda, et õpilane ei pea arvutama.»

Isegi kui ameeriklaste matemaatikaülesanded on keerulised, peaks need Eesti õpilastele ikkagi olema käkitegu. Meie lapsed on üheteistkümnendal kohal maailmas matemaatika teadmistega. Seis on lausa nii hea, et Briti haridusuuendaja Conrad Wolfram valis just Eesti õpilased oma uue projekti katsejänesteks. kaks aastat tagasi alustas ta siin arvutipõhiste matemaatikaõpingutega ja kinnitas, et Eesti on selleks kõige õigem paik. Kaudselt nii tema kui ka haridusministeeriumi eesmärk on õpetada matemaatikat elus kasutama, mitte tuupima.

«Ka meie oleme tasemetöödesse lisanud tekstiülesandeid just selleks, et need oleks elulised ülesanded. Et matemaatika oleks seostatud eluliste probleemidega. Et need ei oleks lihtsalt kuivalt matemaatika tehted,» ütles Jakobson.

The New York Times avaldas hiljuti ülesanded, mida New Yorgi lapsed peavad oskama. Postimees kõrvutas need Eesti ülesannetega samal tasemel.

Proovi ise, mitu punkti saaksid kolmandatele klassidele mõeldud USA matemaatika testis ja kui palju Eesti matemaatika testis (punktide arv selgub lõpus):

Eesti

1. Ema äratas Martini ja Mirjami hommikul kell 8.15, sest juba kell 10.00 algas lastel spordipäev. Kui palju oli lastel aega spordiväljakule jõudmiseks?
tund(i) ja
minut(it)
2. Mirjam hüppas kaugust 251 cm, Liisa sai tulemuseks 249 cm, Anni 253 cm ja Lisette 250 cm. Reasta tüdrukute kaugushüppe tulemused kahanevas järjekorras.
cm, cm,
cm, cm
3. Täida joonise 1 abil lüngad.
3.a klassist osales spordipäeval poissi.
3.b klassist osales poisse võrra vähem kui 3.a klassist.
3.a ja 3.b klassist osales spordipäeval kokku poissi jatüdrukut.
3.c ja 3.d klassi õpilastest osales spordipäeval kokku 43 õpilast.
Kõikidest 3. klassidest osales spordipäeval kokkuõpilast.

USA

1. Pedro läks hommikul kodust välja. Kell oli nii palju, nagu on joonisel näidatud. Tina läks kodust ära 20 minutit Pedrost hiljem. Carlos 18 minutit pärast Tinat. Mis kellast läks Carlos kodust välja?

2. Amar ja tema sõbrad meisterdasid oma mängumajale lipu. Nad jagasid lipu võrdse suurusega osadeks ja värvisid neist kolm halliks (vaata joonist). Kui suur osa lipust on hall?

3. Härra Slateri õpilased valisid oma lemmikaastaaega. Tulemused on joonisel.
Milline allolevatest joonistest vastab neile andmetele?

Palju õnne!

Sinu Eesti skoor: 0 punkti 11-st.

Sinu USA skoor: 0 punkti 3-st.

Tagasi üles