Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Kinos Sõprus algab Wim Wendersi retrospektiiv

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Wim Wendersi Iha tiivad
Wim Wendersi Iha tiivad Foto: Kaader filmist

Reedel algab Sõpruses Wim Wendersi retrospektiiv. Ürituse kava näeb välja selline: igal õhtul üks Wendersi film ja niimoodi nädal aega jutti. Nii et  – kinno!

Wim Wenders, mees, kes koos Rainer Werner Fassbinderi, Werner Herzogi ja Volker Schlöndorffiga, kui mainida tuntumaid nimesid, tõstis 1970ndatel saksa kino jälle jalgadele. Sündis fenomen nimega «saksa uue laine kino». Nagu ka prantsuse uus laine, oli saksa uue laine vundamendiks mingis mõttes ameerika popkultuur. Ameerika popkultuur ja uus viis vaadata läbi filmikaamera.

Kõikide nende režissööride kasvamisaastad jäid Saksamaal sõjajärgsesse aega, mil keerulistes oludes elamise juures üks võimalus päästvatesse illusioonidesse kaduda oli ameerika popkultuur – siit ka mõjud.

Retrospektiivi avab Wendersi 1972. valminud film «Alice linnades». See oli tema kolmas ja ühtlasi ka läbimurdefilm. Osaliselt Ameerikas üles võetud road movie peategelane on saksa ajakirjanik Philip, kes teel USAst Saksamaale kohtub juhuslikult ühe naise ja tolle tütrega. Ootamatult end väikese tüdruku Alice’iga kahekesi leides asub mees kummalisele teekonnale läbi Euroopa linnade, et leida üles Alice’i vanaema.

Film teeb kummarduse road-movie’ žanrile. Road-movie kui sellise koha pealt veel nii palju, et see küll vägagi ameerikalik žanr võiski erilist äratundmist leida just Saksamaal, sest ka Saksamaa oli esinduslike teedevõrguga maa. Paralleelina võib veel meenutada, et umbes samal ajal Wendersi filmiga salvestas Kraftwerk oma ühe kuulsaima teose «Autobahn».

Lisaks filmile «Alice linnades» saab terve nädala kestva retrospektiivi käigus vaadata järgmisi Wendersi loomingu paremikku kuuluvaid filme: Alice’iga alanud road-movie triloogia lõpetav «Teede kuningad» (1976), Patricia Highsmithi Ripley-lugu «Ameerika sõber» (1977) Dennis Hopperiga peaosas, Francis Ford Coppola produtseeritud «Asjade seis» (1982), Wendersi kõige kuulsam film, Cannes’ filmifestivalil Kuldse Palmioksa võitnud «Pariis, Texas» (1984), mustvalge ja dekadentlik Berliini inglilugu «Iha tiivad» (1987) ning möödunud aastal valminud ja parimale dokumentaalfilmi Oscarile kandideerinud «Maa sool».

Wenders on režissöör, kelle puhul kõik, mida ta on puudutanud, pole saanud kullaks, kuid ühtteist on. Seda pole vähe ja seda nüüd ka suurel ekraanil näha saab!

Tagasi üles