Praegune Raadi mõisa haldusjuht Ülo Siimets on oma elu pühendanud mõisa taastamisele ning selle käigus on tal tekkinud ka huvi nende inimeste vastu, kes seal kunagi elasid, valitsesid ja selle üles ehitasid.
Nii on ta kokku kogunud kõik infokillud, mis Liphartide perekonna kohta on kirjutanud ajaloolased, ning rääkinud nende järeltulijad.
Ajaloolase Tiit Rosenbergi uurimuste järgi olid Liphartid esialgu käsitöölised ja kauplejad, kes said aadlitiitli 17. sajandil.
Nende rikkuse aluseks oli aga viin. Kui Carl von Liphart Raadile tuli, lasi ta siia ehitada viinavabriku, mille korsten paistab siiani üle järve, ning just Liphartide mõisatest tuli suurem osa kroonule minevast hundijalaveest.
Väärtuslik kogu
Liphartide pojad omandasid kõik reaalhariduse, nende hulgas oli nii arste kui sõjaväelasi. Ühel hetkel jõudsid nad aga kõik ringiga kaunite kunstide juurde: hakkasid kunsti koguma, maalima või muusikaga tegelema.
Just Liphartidele kuulus kunstikogu, mida peeti Euroopa, kui mitte kogu maailma väärtuslikemaks eraomandis olevaks koguks. Raadi mõisas oli maale-skulptuure nii palju, et nendega olid kaetud kõik seinad ja need, mis ära ei mahtunud, seisid lausa hunnikutes.
19. sajandi esimesel poolel, Karl von Lipharti valitsemisajal tegutses mõisas koguni oma keelpillikvartett. Ka peatusid ja mängisid siin tuntud muusikud (näiteks Ferenc Liszt), kes liikusid edasi Venemaale.
Liphartid olid tuntud ka oma kaunite tütarde poolest ning just tüdrukud olid põhjuseks, miks Narva maanteed eraldab mõisahoonetest kõrge sein. Tee oli ka toona tiheda liiklusega ning mõisaprouat häiris, et möödasõitvad mehed tema tibukesi vahtisid. Nii nõudiski ta kõrge müüri ehitamist.
Aga kuna see piiras ka elanike vaatevälja, siis tehti müüri sisse torn, kuhu härrad-preilid said istuma minna ja meelelahutuseks tee peal toimuvat jälgida.
Esimest korda läks Liphartide pere Tartust ära segastel aegadel 1905, kuid mõne aasta pärast tuli Raadile tagasi. Esimese maailmasõja ajal läksid nad mõneks ajaks Itaaliasse, viies kaasa suurema osa oma kunstivaradest.
Seda said nad teha tänu oma advokaadile Konstantin Pätsile, kes riigiga soodsad kokkulepped välja rääkis. Suur osa kunstikollektsioonist jäi siiski Eestile ja osa sellest on ka Tartus kunstimuuseumis. Liphar-tidele jäänud kunstiteoste enamik aga müüdi oksjonitel maha, sest neid polnud lihtsalt kusagil hoida.
Siimetsa sõnul on järeltulijad talle kirjutanud, et lõplikult lahkus pere Eestist alles 1939, seni elati siinsete sõprade juures.
Tänapäeval ei ole Liphartid enam kaugeltki nii jõukad kui kunagi ammu, ühte naisterahvast on Siimets kohanud näiteks Ahvenamaal Mariehamnis giidina töötamas. Üldiselt on nad aga mööda maailma laiali puistatud, neid on nii Venemaal, USAs kui mitmes Euroopa riigis.
Varandus peidus
Ja muide, alusetu ei ole ka legend Raadi järves olevast varandusest. Nimelt ei mahtunud kuld- ja hõbeesemetega kastid enam rongi peale ning Reinhold Karl von Liphart andis käsu jäässe auk raiuda ja kastid järve uputada. Suurem osa neist toodi välja ja need läksid riigile.
Midagi peab aga ka järvepõhjas veel alles olema, sest üks kast tuli välja katkisena. Nii mõnigi mees on aaret otsides uppunud, sest mudane ja sügav järv varjab saladust hästi.
Kergemeelne tütar
Euphrosine Ulrika von Liphart
(1761–1791)
1837. aasta 27. jaanuaril pidas poeet Aleksandr Puškin duelli oma kauni naise Natalja pärast, sai haavata ning suri paar päeva hiljem.