Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072
Saada vihje

Marune meri sundis väikese reisilaeva Tallinna asemel Paldiskisse sõitma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Helen Mihelson
Copy
Monica Kalasadamas. Üleval kapten Kaarel Sillat, all peakokk Risto Noormaa.
Monica Kalasadamas. Üleval kapten Kaarel Sillat, all peakokk Risto Noormaa. Foto: Sander Ilvest

Tallinna ja Naissaare vahel sõitev reisilaev Monica pidi eile koos 88 reisijaga sõitma Tallinna asemel Paldiskisse, sest kõrged lained oleks pealinna sõidu muutnud eriti ohtlikuks.

«Vahemadal näitas selliseid ilmastikutingimusi, mille järgi ma võin välja sõita, aga reaalsus oli küll natuke teistmoodi. Ja nii see läks,» nentis Monica kapten, 19 aastat merd sõitnud Kaarel Sillat.

Nimelt oleks pidanud Monica Naissaarelt väljuma eile õhtul kell 17.30, ent kapten võttis vastu otsuse – lained on liiga kõrged ja graafikujärgselt väljuda on ohtlik. «Siis oli merel ikka päris hullumaja lahti,» kirjeldas Sillat.

Seetõttu lükkus reis edasi ning uueks väljumisajaks seati kell 21. Selleks ajaks oli tuul küll maha vaibunud, kuid nagu hiljem selgus, ei olnud ummiklaine merelt kuskile kadunud.

«Sellise suure lainega laeva keeramine külglainesse võib saada viimaseks pöördeks.»

Naissaarelt väljuma pidanud laev oleks pidanud maabuma Tallinnas Kalasadamas, ent kõrgete lainete tõttu ei olnud see võimalik. Vahepeal otsustas kapten valida sadamaks Lohusalu, kuid peagi oli selge, et kõige vähemohtlikum variant reisijate jaoks on võtta suund Paldiskisse.

Kapten Kaarel Sillat.
Kapten Kaarel Sillat. Foto: SANDER ILVEST/

«Läksin sinna, kuhu mul oli võimalik minna. Lõpuks sain Pakri poolsaare taha varju ja sealt siis läksime edasi ümber poolsaare. Siis andis laine ka järgi ja mul oli lühem maa Paldiskisse minna kui Tallinna tulla,» rääkis kapten täna laeva kodusadamas Tallinnas Kalasadamas.

«Seda küll plaanis ei olnud, aga see oli lihtsalt erakordselt halbu ilmastikuolusid arvestades kõige ohutum marsruut,» nõustus kapteniga ka laeva omanik Andres Vaatmann.

«Sellist sõitu, nagu Naissaarelt Paldiskisse, pole Monica minu teada kunagi teinud. Ja kuna Paldiskist sõideti hommikul ka tagasi, siis võib öelda, et tegemist on uue liini avamisega peaaegu,» jäi Vaatmann kõigest hoolimata positiivseks.

Ekstreemne kogemus reisijatele

Laevas oli kokku 88 reisijat, kelle jaoks ei olnud tavapärase tunni asemel neli tundi kestnud laevareis marulisel merel sugugi meeldivate killast. «Kes seal nautis, kes seal ei nautinud seda nii palju.., » kirjeldas laeva peakokk Risto Noormaa. «Midagi hullu ei olnud eriti».

Samal ajal aga võib sotsiaalmeediast lugeda palju värvikamat kirjeldust: loksuv laev pani suurel hulgal reisijatel südame läikima. «Sain nad ilusti maha rahustatud. Nende kõige suurem mure oli, kas me ikka Tallinnasse saame või ei saa,» rääkis ekstreemse sõidu kaasa teinud Noormaa.

Eilse maru märke oli laevas näha ka veel täna.
Eilse maru märke oli laevas näha ka veel täna. Foto: SANDER ILVEST/

Selleks, et reisijad koju saaks, tellis laevaomanik Paldiskisse bussid. Bussid jõudsid sadamasse küll tund aega hiljem, kella kaheks öösel, kuid omanik Andres Vaatmann tundus sellegipoolest rõõmu, sest öösel on busse teaduspärast küllaltki keeruline tellida. Osa reisijatest viis laevaomanik ise oma autoga koju.

Hullem hoiti ära

Vaatmann lisas, et laevasõit Paldiskisse tuli ette võtta ennekõike selleks, et laev ei satuks külglainesse. «Külglaine puhul hakkavad toolid ja lauad lendama. Võib juhtuda ka see, et viskab akna puruks. See on see, mida alati kõik kaptenid üritavad vältida,» rääkis ta.

«Oht oleks tekkinud siis, kui me oleks muutnud kurssi ja sõitnud külglainesse,» märkis Vaatmann. «Sellise suure lainega laeva keeramine külglainesse võib saada viimaseks pöördeks.»

Tagasi üles