Põlisrahvastiku arvuline kahanemine on tänaseks fakt. Me ei saa enam peituda lootuse taha, et teatud mõju avaldanud lastetoetus lahendab kõik probleemid. Meie ees on fait accompli, mis ei luba meil isegi rahulikult välja surra rikka rahvusriigi õnneliku ja rahuliku rikkurpensionärina. Kas ei ole selle mittetunnistamine samuti üks suurepärane enesepettus?
Faktiliselt on tõenäoline ka Eerik-Niiles Krossi ennustus «provintsistumise» kohta, sest maailma kogemus näitab, et kui mingi piirkond satub allakäiguspiraali, siis hakkavad ebasobivad asjaolud kuhjuma. Hääbumise surutis ei too meis välja inimloomuse ülevamaid omadusi, vaid pigem ergutab väiklust, mis omakorda provotseerib väljarännet. Väiksemate võimalustega riigist lahkuvad noored välismaistesse tõmbekeskustesse, nii nagu praegu näeme maapiirkondadest noori Tallinna poole liikumas. Kusjuures, kui need noored lahkuvad, siis mitte sellepärast, et uues kohas elaksid nad rassiliselt puhtamas riigis. Pigem ei oma see argument nende jaoks tähtsust.
Kui pagulasvastaste tekstides on palju teadmatusest tulenevaid kuulujutte, siis on need võimendatud just seetõttu, et puudub üldisem kokkulepe rahvastikku puudutava tuleviku osas.
Mis on neil kahel diskursusel ühist? Mõlemad on pessimistlikud ja rajanevad hirmutusstrateegiale. Jah. Aga kõige olulisem on see, et kummalgi neist ei ole realistlikku tulevikuvisiooni. Midagi, mis algaks tõdemusega, et kultuur on alati muutumises ja ka eesti kultuur muutub meist sõltumatult igal juhul. Kui ma ennist täheldasin, et pagulasvastaste tekstides on palju teadmatusest tulenevaid kuulujutte, siis on need võimendatud just seetõttu, et puudub üldisem kokkulepe rahvastikku puudutava tuleviku osas. Teadmatus maalib alati hirmsamaid koledusi, kui teadmine seda iial suudaks (õudusfilmides mängitakse just sellele, et kõige õudsem on siis, kui me parajasti ei tea, mis on ärevate märkide taga.) Teadmine aga ei tähenda mitte seda, et meie ees on lilleline tulevik, vaid otsustamist olukorras, kus me teame, et igal valikul on omad miinused.