Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Määruse muudatus täiendab mootorsõidukijuhtide tervisenõudeid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Illustreeriv foto.
Illustreeriv foto. Foto: SCANPIX

Valitsuses on neljapäeval arutusel määruse muudatus, mis täiendab nii tavaliste kui kutseliste mootorsõidukijuhtide ning juhiloa taotlejate tervisenõudeid ja vastunäidustusi.

Tervisenõuete täiendused on seotud epilepsia, neeruhaiguste ja obstruktiivse uneapnoe diagnoosiga, teatas valitsuse pressiesindaja BNS-ile. Täpsustatakse, et millal võib mootorsõidukijuhi ja juhtimisõiguse taotleja selliste diagnooside puhul tunnistada juhtimisvõimeliseks.

Kehtiva korra kohaselt võib epilepsia diagnoosiga tavajuht mootorsõidukit juhtida, kui tal ei ole ühe aasta jooksul esinenud teadvusekaotuse hooge. Eelnõuga täpsustatakse, et juhtimisõiguse võib saada, kui juhil ei ole ühe aasta jooksul esinenud ühtegi epileptilist hoogu. Lisaks peab juht olema viis aastat arsti jälgimisel. Epilepsia diagnoosiga kutseline juht võib kehtiva korra kohaselt mootorsõidukit juhtida, kui viimasest haigushoost on möödas viis aastat. Eelnõuga pikendatakse viieaastast jälgimistähtaega kutseliste juhtide puhul kümnele aastale.

Eelnõuga lisatakse juhtimisõiguse piirang raske või pöördumatu neerupuudulikkuse diagnoosiga juhile või juhtimisõiguse taotlejale. Tavajuhid võivad nefroloogi otsusel raske neerupuudulikkuse diagnoosiga erandina juhtimisõiguse saada, kui tervisekontroll on tagatud. Kutselised juhid raske või pöördumatu neerupuudulikkuse diagnoosiga juhtida ei tohi.

Uudsena nähakse eelnõuga ette juhi ja juhtimisõiguse taotleja tervisenõuded ning vastunäidustused obstruktiivse uneapnoe sündroomi korral. Obstruktiivse uneapnoe korral on ülemiste hingamisteede takistusest tingitud õhuvool uneajal kopsudesse seiskunud perioodiliselt üle 10 sekundi. Seetõttu on uni katkendlik ja põhjustab väsimust ning inimene võib olla liikluses ohtlik. Eelnõuga nähakse ette, et keskmine või raske obstruktiivse uneapnoe sündroom on sõidukijuhtidel absoluutne vastunäidustus mootorsõiduki juhtimisel. Unearsti hinnangul võib inimene erandina mootorsõidukit juhtida, kui terviseseisund on raviga kontrollitav, juhtimisvõime ei ole vähenenud ja ta käib arsti ettekirjutuse kohaselt tervisekontrollis.

Lisaks täpsustatakse kehtivate tervisenõuete sõnastusi, mille tulemusena seni kehtivad tervisenõuded ja seisundid seotakse mootorsõidukijuhi võimega juhtida mootorsõidukit ohutult. Sellega antakse arstile võimalus hinnata, kuivõrd üks või teine terviseseisund mõjutab või võib mõjutada juhtimisvõimet, kuivõrd võib juht olla liikluses ohtlik endale või kaasliiklejatele. Kehtiva korra kohaselt on alkoholisõltuvus absoluutseks vastunäidustuseks. Muudatusega aga täpsustatakse, et vastunäidustuseks on kontrollimatu alkoholisõltuvus.

Tulenevalt Euroopa Komisjoni direktiivist jõustuvad obstruktiivse uneapnoe diagnoosiga seotud tervisenõuded 31. detsembril. Seoses vajadusega analüüsida tervisetõendi väljastamiseks vajalike alusdokumentide täiendavate arenduste kulusid, nagu tervisedeklaratsiooni täitmine lähtuvalt määrusega sätestatud tervisenõuetest on nimetatud sätte jõustumise tähtajaks määratud tuleva aasta 31. detsember.

Tagasi üles