Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Esimese armastuse mitu palet

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Noormees (Mark Harald Männik) ja neiu (Merjam Ahmet) on teineteisele lähedal, kuid samas teineteisest kaugel.
Noormees (Mark Harald Männik) ja neiu (Merjam Ahmet) on teineteisele lähedal, kuid samas teineteisest kaugel. Foto: Kristjan Teedema

Nagu mitu varasemat Tartu Üliõpilasteatri lavastust, räägib ka uuslavastus «Pärast kaldkriipsu» armastusest. Ühest võimalikust olukorrast kahe inimese vahel ja sellest, kuidas tekivad perekonnad.

Tartu Uue Teatri pisike proovisaal on intiimne keskkond, kus esitatakse paralleelseid monolooge, mis ühel hetkel muutuvad dialoogiks. Kaks peategelast – neiu ja noormees – on teineteisele nii lähedal, kuid samas nii kaugel. Nagu päris eluski päris inimestega võib juhtuda.

Neiu ja noormehe mõttemaailma avanedes selgub, et kui asi puudutab armastust, on mõlemad segaduses. Mehed võivad olla Marsilt ja naised Veenuselt, kuid üle mõelda oskavad mõlemad. Kui läheb hästi, leitakse lõpuks siiski ühine keel. Mõlemal on tugisüsteem sõprade ja nende kaasade näol, kuid õrnade teemade puhul võib sõbralik abi pigem segada.

Ühe loo kaks vaatenurka

Näidendi autor Viktor Krasovcki on edasi andnud ühe loo mõlema osalise vaatenurki, kuid tundub, et tegemist on siiski ühe noormehe looga. Klassikalised ja stereotüüpsed soorollid ning kaasnevad mõttemallid on ümber pööratud ja see on tervitatav.

«Pärast kaldkriipsu» on lavastus, kus on olemas nii stand-up-ilikke ülesastumisi kui ka hingestatud sisemonolooge. Esimese hooga mõjus etendus eklektiliselt, kuid päris lõpus tundus, et see ongi ehk taotlus – eristada erinevaid hetki, mõttemaailmu ja kohti. Luua tervik üldistuste ja groteskiga, muusika ja kerge absurdiga.

Kunstnik Kudrun Vungi on loonud minimalistliku lavamaailma, kus video toob sisse ka võimaliku linna, kus see võimalik lugu võiks juhtuda.

«Pärast kaldkriipsu» mängitakse kahes koosseisus – vahetub neiu osatäitja. Kertu Raja etendatud tüdruk näib oma olemuselt realistlikum ja kahe jalaga maa peal. Merjam Ahmeti neiu on emotsionaalsem ja ehk seetõttu näib ka veidi naiivsem.

Noormees – Mark Harald Männik – jääb samaks, nagu ka tugisüsteem sõprade näol. Männiku etendatud noormees on usutavas armuvalus ja naissoost vaatajana ütleksin, et ta on «armunud mees, aga siiski inimene». Humoorika kõrvalrolli teeb Sven Paulus noormehe dressis-tossus sõbrana.

Lihtne lugu kevadeks

Kahe esietenduse põhjal võib öelda, et üks muutus võrrandis muudab kogu süsteemi, kuigi vastus pärast võrdusmärki jääb samaks.

«Pärast kaldkriipsu» on lihtne lugu, mis oma universaalsuses on tuttav paljudele. Arvestades, et Tartu on tudengilinn, on seda ideaalne vaadata kevadel, kui süda tihtilugu kiiremini põksub. Nähtu võib olla veidi magusvalus, kuid mis sellest – mõõdukas koguses eneseirooniat on ikka tarvis ja rumba tantsimiseks on vaja kahte inimest.

KAST

Esietendus

O Tartu Üliõpilasteater esietendas 14. ja 15. mail Tartu Uues Teatris (Lai 37) romantilise noortedraama «Pärast kaldkriipsu».

O Näidendi autor Viktor Krasovcki on sündinud 1979 Minskis ja lõpetanud 2008 Valgevene kunstiakadeemia teatrilavastajana.

O Tõlkinud Aare Pilv.

O Lavastanud ja muusikaliselt kujundanud Kalev Kudu.

O Kunstnik Kudrun Vungi.

O Mängivad Kertu Raja või Merjam Ahmet, Mark Harald Männik, Tairi Leis, Joosep Sarapuu, Merilin Jürjo ja Sven Paulus.

O Järgmised etendused 20. ja 21. mail kell 19.

Allikas: Tartu Üliõpilasteater

Tagasi üles