Tallinna kaubakeskuste nädalavahetustel ummistumiseni täis parklad näitavad, et ostjatest puudust ei ole. Tallinnas on kaubanduskeskuste jaoks veel ruumi, kuid laiaotstarbeliste kaubamajade asemel tuleb enam spetsialiseerida kitsamale toote- või kliendisegmendile, leiab 1Partner Kommertskinnisvara juhtiv partner Tanel Tarum.
Kaubanduskeskused peavad ellujäämiseks spetsialiseeruma
Tallinna kaubanduskeskuste haldajate sõnumid on vastuolulised. Mõni väidab, et turg on täis ja rohkem keskuseid Tallinnasse ei mahu. Teine ütleb, et ruumi on veel mitmele uuele ostukeskusele. Kolmas on vait ja alustab suurema kärata uue kaubandusmeka ehitusega.
«Mitmed kaubakeskused on nii sisult kui vormilt äravahetamiseni sarnased. Näeme koridori peal samu kauplusi samas järjestuses. Sellised keskused konkureerivad omavahel ainult asukoha baasilt. Kaubanduspinda on meil küll üksjagu palju, kuid puudu on spetsialiseerumisest,» kommenteeris Tanel Tarum.
Kaubanduskeskuste spetsialiseerumine tähendab, et kokku koondatakse suurem arv samas valdkonnas tegutsevaid ja vastastikku lisaväärtust pakkuvaid kaupade ja teenuste pakkujaid. See peaks ostjatele andma veendumuse, et nad saavad mõistliku ajakuluga oma spetsiifilisemad ostud ühest kohast tehtud.
«Nii näiteks võiks kontsentreeritumalt olla keskuseid, kus pakutakse kodu- ja sisustuskaupu, lastekaupu kärudest ja riietest kuni mänguasjadeni. Täielikult puudub Eestis outlet'ide kontseptsioon, mis kohalike sissetulekuid arvestades võiks olla atraktiivne ostumagnet,» tõi Tarum praktilisi näiteid.
Suurema spetsialiseerumise kõrval on kaubakeskustel võimalik mängu tuua meelelahutuse funktsioon.
«Meelelahutuse kaubanduskeskustesse toomise teemal on Eestis rohkem sõnu olnud kui tegurid, aga paistab, et nüüd on asjalood muutumas. Näiteks rajatav Mustamäe keskust toob linnaosa elanikele kino ja spordisaali. Peetri keskus plaanib pakkuda toidu ostmise kõrval sportimisvõimalusi ja tervishoiuteenuseid,» sõnas Tarum.