On räägitud, et lennuki kapten üritas kogu jõust kokpitti pääseda, aga see ei õnnestunud. Mis võimalused on suletud uksest sisse pääseda?
Sõltub lennuki tootjast ja mudelist. 2001. aasta terroriaktid tõid kaasa selle, et kõigile lennukitele pandi turvauksed ja sisenemissüsteem ehk kaamera. Siseneda on võimalik tavaprotseduure (uksekella) kasutades või hädaabi avamise süsteemiga. On olemas ka kolmas sulgemise viis: teatud juhul on võimalik kabiini uks seest sulgeda nii, et sinna ei ole võimalik sisse pääseda.
Mida ütlevad reeglid piloodi kokpitist lahkumise kohta – kas stjuardess pidanuks selleks ajaks kokpitti tulema?
See sõltub rahvusvahelistest lennundusreeglitest, erinevate lennukitootjate reeglistikust ja lõpuks paneb iga lennuoperaator ise paika protseduurid nende nõuete täitmiseks. Pärast 2001. aasta 11. septembri rünnakuid on lennukites turvauksed ja suuremad lennukid on varustatud kaameratega, et näha, kes on ukse taga. Samas ei saa me ikkagi eeldada, et kui kokpitis oleks olnud kaks inimest, oleks see õnnetuse ära hoidnud.
Kui määrav on sellises olukorras kaaspiloodi vähene lennukogemus? Võib see saada saatuslikuks või peaks piloot igal juhul neis tingimustes peajagu olukorrast üle olema?
See ei saa kindlasti olla põhjus. Kõik on saanud võrdse koolituse ja tegemist on ühe Euroopa tugevama koolitusega lennufirmaga. Kõik piloodid on koolitatud eriolukordades toimetulekuks.
Kui kokpitis oli õnnetuse eel vaikus, siis millist muud infot saavad mustad kastid uurijatele anda?
Seal on kaks musta kasti: üks salvestab helid ja vestluse ning teine salvestab parameetreid. Neid parameetreid, mida salvestaja registreerib, on tuhandeid, kui mitte kümneid tuhandeid. Täpne arv sõltub lennuki tüübist ja musta kasti modifikatsioonist, aga nuppude asetused ja kõik liigutused on teada.
Kuidas on praegu nende pilootide meeleolu, kellega suhtlete? Millest piloodid omavahel räägivad?
Meil Eestis on väga vähe inimesi, kellel on üldse Airbusi-pädevus. Kõike võib mõelda, aga õnnetus ei johtu ühest põhjusest ja teisi muutujaid on väga raske välja mõelda. Piloodid püüavad spekuleerimist vältida, sest see ei aita.