Postimees palus TTÜ rektoriks kandideerijatel vastata kolmele küsimusele. Vastab tehnikateadlane, Teaduste Akadeemia liige Jakob Kübarsepp.
Kolm küsimust rektorikandidaadile: Jakob Kübarsepp
Kas ja millist muutust TTÜ teie hinnangul kõige enam vajab?
TTÜ areng on viimasel aastakümnel olnud tähelepanuvääriv - kiire rahvusvahelistumine; paranenud koostöö ettevõtetega; märkimisväärselt on arenenud kogu taristu; välja on ehitatud ning kõrge rahvusvahelise tunnustuse osaliseks on saanud ülikoolilinnak jne.
Nüüd vajavad suuremal määral tähelepanu inimesed ja nende tegevuse tulemuslikkus, ilmselt on vajalik arendada akadeemilise karjääri mudel kaasajas toimivaks.
Väga oluline on suurendada igal tasandil õppe ja teaduse sidusust ettevõtluse praktiliste vajadustega. Oluline on tõsta ülikooli töötajate, üliõpilaste, laborite koostööhuvi ja -võimet nii omamaiste kui rahvusvaheliste tehnoloogia arendamisest huvitatud partneritega.
Õppetegevuse valdkonnas on esmatähtis kvaliteet - õppejõudude õpetamisoskuste arendamine ja ülikooliväliste inimeste väärtuslike teadmiste ja oskuste kaasamine õppetegevusse külalislektoritena, juhendajate, praktikapartneritena. Vähetähtis pole ka üliõpilaste tulemuslikkus, sh eriti õppimise katkestamiste vähendamine.
Teadustegevuse valdkonnas tuleb parandada doktoriõppe tulemuslikkust, peamiselt suurendades nõudlikkust doktorantide ja juhendajate valikul ning arendada võimekust luua kõrgetasemelisi teaduspublikatsioone
TTÜ on end nii Eestis kui kogu maailma ülikoolide võrdluses tugeva tehnikaülikoolina tõestanud. Kuidas seda positsiooni hoida ja kas ja kuidas saaks seda veelgi tugevdada?
Viimaste kümnendite arenduste tulemusena on TTÜ positsioon maailma tehnikaülikoolide hulgas ( aga ka ülikoolide hulgas üldiselt) parem kui kunagi varem. Seega neid asju, mida oleme hästi teinud, tuleb teha jätkuvalt.
Arenguruumi on tasemeõppe tulemuslikkuse, kõrgetasemeliste teaduspublikatsioonide arvu ja kvaliteedi, patentide arvu, rahvusvahelise akadeemilise personali osakaalu ning liikmeskonna - üliõpilased, akadeemiline personal - mobiilsuse osas. Viimase all pean silmas üliõpilaste vahetust välismaa ülikoolidega ja õppejõudude stažeerimist välismaa ülikoolides ja teadusasutustes
Mis on teie hinnangul Eesti kõrghariduses praegu suurimad probleemid, millised on tugevused?
Eesti kõrghariduse suurimad probleemid on:
- suur väljalangevus õpingute katkestamise tõttu;
- lahknevused tööturu ootuste ja kõrgkoolide poolt pakutava vahel;
- väike rahvusvaheline mobiilsus;
- akadeemilise karjääri vähene atraktiivsus ja madal konkurentsivõime palgaturul.
Eesti kõrghariduse tugevusteks on:
- paranenud ligipääs kõrgharidusele tänu riigieelarvelise rahastamise suurenemisele;
- rakendunud kvaliteedihindamise süsteem;
- antava hariduse suhteliselt kõrge tase, mida kinnitab ka välisüliõpilaste arvu kiire suurenemine;
- vajaduspõhiste õppetoetuste ja erialastipendiumite süsteemi käivitumine.