Miks ei ole teistes riikides elektroonilist ID-kaarti?
Põhjused on ühiskonniti erinevad. Ega kui Eestis poleks seda kohustuslikuks tehtud, siis me poleks praegu sellises seisus. Algus oli konarlik, aga riigiportaali kaudu hakati teenuseid lisama, inimesed nägid, et see on mugav.
Mida tähendas sel ajal e-teenuse mõiste, kas saate tuua näiteid esimestest e-teenustest?
E-teenus oli siis see, kui inimene sai näha, mis andmeid temast kuskil on. Ta ei saanud küll midagi muuta, aga kui oli viga, siis ta sai sellest teada anda. Näiteks sai vaadata, mis andmed on minust rahvastikuregistris, äriregistris ja hiljem juba ka haigekassas.
Mis on olnud see hitt e-teenus, mis on riigiportaali sisuliselt käima tõmmanud?
Aegade jooksul on see olnud vanemahüvitis, mida sai 2004. aastal hakata taotlema elektrooniliselt. Praeguseks ajaks on inimestele oluline see, et saab vaadata oma töövõimetuslehe infot. See on üks eelmise aasta populaarsemaid teenuseid.
Kuivõrd on takistuseks olnud inimeste hirmud või paranoia selles osas, et nende isikuandmed on internetis kättesaadavad?
Paranoia osas me tahaks, et kõik oleks läbipaistvam - et inimene näeks, kes ja kuidas on nende andmeid kasutanud ja vaadanud. Praegu saab inimene eesti.ee-s vaadata, et kes on tema andmeid vaadanud kodakondsus- ja migratsioonivaldkonna andmekogudest. See tähendab, et võimalus on vaadata, kes on mu ID-kaardi andmeid kontrollinud, kui olen pangas või notari juures käinud, või kas politsei on mu andmeid kontrollinud. Tahame tulevikus isikuandmete kasutamise läbipaistvamaks muuta, et inimene saaks tõepoolest kontrollida eesti.ee-s infot tema isikuandmete kasutamise kohta.