Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Aivar Voog: erakonna nimi on oluliselt tugevam kaubamärk kui kandidaadi oma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Merike Teder
Copy
Erakonnad alustasid uue aasta esimestel päevadel riigikogu valimiste eelset välireklaami kampaaniat. Plakatid peavad tänavatelt kaduma 21. jaanuariks.
Erakonnad alustasid uue aasta esimestel päevadel riigikogu valimiste eelset välireklaami kampaaniat. Plakatid peavad tänavatelt kaduma 21. jaanuariks. Foto: Liis Treimann

Uuringufirma TNS Emor uuringueksperdi Aivar Voogi kinnitusel mõjutavad valimisnimekirjades olevate inimeste nimed valmistulemust kuni 10 protsendi ulatuses, mitte rohkem. Peamine põhjus on selles, et inimesed kandideerivad 12 erinevas valimisringkonnas, mitte ühes ringkonnas nagu europarlamendi valimiste korral.

«Vastupidiselt levinud arusaamale mõjutavad konkreetsed nimed valimisnimekirjas iga konkreetse erakonna tulemust vaid kuni 10 protsendi ulatuses,» sõnas uuringufirma Emor uuringuekspert Aivar Voog. «Riigikogu valimistel on määrava tähtsusega erakonna kaubamärk, selle tuntus ning meeldivus. Seepärast näemegi niivõrd massiivseid valmisreklaame ning erakondade korporatiivsetes värvides inimesi, kes kampaaniat teevad.»

«Kogenud poliitikud teavad, et enamik uusi tulijaid hindab tuntusest tulenevalt oma võimalikku häältesaaki oluliselt üle,» märkis Aivar Voog. «Samuti valmistab avalikkusele vahel üllatuse see, et erakonda vahetanud inimese häältesaak on teises erakonnas kas oluliselt suurem või väiksem. Väga oluline seos on siin justnimelt erakonna kaubamärgiga. Kui see on tugev, saab ka nõrgem kandidaat parema tulemuse.»

«Siiski on selge, et erakonna kaubamärgi kuvand kujuneb suuresti teda moodustavate inimeste mainest ning tegudest – nende meeldimisest või mittemeeldimisest,» selgitas Aivar Voog.

«Edukas erakond on lihtsalt paljude väga heade «kaubamärkide» kogum, kus ühe «alambrändi» tugevus mõjutab kogu tulemust riigikogu valimiste kontekstis kuni 10 protsendi ulatuses. Tugev erakond muudab nõrga kandidaadi tugevaks ning nõrk erakond tugeva kandidaadi nõrgaks.»

Isikumandaadi saamiseks on Aivar Voogi sõnul oluline n-ö ringkonna tugevus, kus tuntuid ja seetõttu tugevaid konkurente on vähem: «Hea ringkond peab olema, seal jääb isikumandaadi lävi 7-8 protsendi kanti. Samas näiteks Lääne-Virumaal tuleks isikumandaadi saamiseks koguda 20 protsenti häältest, mis on praktiliselt võimatu ülesanne.»

Tagasi üles