Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

«Pealtnägija»: Tallinna linn on aastaid rentinud maad kahtlastele automüüjatele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Raul Sulbi
Copy
Helle Kalda.
Helle Kalda. Foto: Mihkel Maripuu

Kui esmaspäeval raporteerisid neli riigiametit oma töövõitudest kuritegelike autoärikate vastases võitluses, siis «Pealtnägija» avastas, et Mustamäe linnaosavalitsus oleks saanud suurema osa sellest tegevusest vähemalt Kadaka autoturul ühe hetkega lõpetada, sest paljud kahtlased autoärikad on juba aastaid tegutsenud linna maal.

Maksu- ja tolliameti peadirektor Marek Helm ja tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste rääkisid üleeilsel pressikonverentsil nelja ameti saavutustest musta autoturu vastu viimase aasta jooksul. Et inimeste teadlikus on tõusnud, et kontrollitud on üle 100 firma ning et käibemaksu on aastaga laekunud 3 miljonit eurot rohkem, vahendas ERR Uudised.

Maksu- ja tolliamet, tarbijakaitseamet, maanteeamet, politsei- ja piirivalveamet. Mitte kunagi varem ei ole nii palju erinevaid jõuameteid üheskoos jonnakalt võidelnud ühise eesmärgi nimel. See on ka põhjus, miks ligi kaks aastat kestnud järjepidev kurnamissõda ebaausate ja kuritegelike automüüjate vastu on olnud silmnähtavalt edukas.

Tegelikult oleks võinud selles uhkes esinejate rivis üleeile üles astuda ka Mustamäe linnaosa vanem Helle Kalda või mõni abilinnapea või lausa Edgar Savisaar isiklikult ja raporteerida linnajuhtide väga olulisest panusest juba aastaid riiki ja tuhandeid inimesi petnud autoärikate vastu.

Nimelt on «Pealtnägija» sõnul ootamatult selgunud, et Tallinna linna käes on juba aastaid olnud võim likvideerida ühe hoobiga suur osa mustast ärist, mis toimub selle äri kurikuulsaimas epitsentris – Kadaka autoturul.

Paraku on aga linna ja nelja ameti arusaam sellest, mis seal täpselt toimub, kardinaalselt erinev. Kui uskuda Mustamäe linnaosavanemat, siis käib seal juba aastaid hoopis autode parkimine.

«Kas te saate aru, et minul ei ole õigust minna auto juurde ja küsida, millega te tegelete. Nad on parkinud õigesti autod, nad maksavad õigesti meile. Ja kui maksu- ja tolliamet leiab, et me rikume lepingut, siis oleks väga loogiline, et nad meile teataks,» ütles Mustamäe linnaosavanem Helle Kalda.

«Pealtnägija» saatel on hea meel tõdeda, et üks oluline süüdlane selles, miks riik käivitas kaks aastat tagasi kriminaalsete autoärikate vastu sõja ning miks tänu sellele on näiteks riigi rahakotti laekunud 3 miljonit eurot rohkem käibemaksu, on «Pealtnägija».

See oli 2011. aasta sügisel, kui «Pealtnägija» tiris avalikkuse ette kuritegeliku autoäri julmad skeemid. «Pealtnägija» tõestas nädalaid kestnud osaluseksperimendiga, et sel kontrollimatul turul käib massiline klientide petmine. Saade paljastas vabariigi autoäri südames – Kadaka turul – mitu firmat, mis müüsid välismaalt toodud kasutatud autosid, mille läbisõit oli jõhkralt väiksemaks keritud.

Kolme aasta taguse lugudesarja teises osas tõi saade päevavalgele, et autode kilometraaži võltsimine ei toimu mitte kaugel välismaal, vaid siinsamas Tallinnas – mõnekümne euro eest ning otse autoregistri peakorteri ja Kadaka autoturu kõrval.

«Pealtnägija» toonaste lugude järellainetus oli märkimisväärne. Lisaks avalikkuses käivitunud debatile tõusid tagajalgadele ka maksuamet ja tarbijakaitseamet. Juba samal sügisel algasid kontrollreidid nii Tallinna, Tartu kui ka veel teistegi linnade automüügiplatsidele.

2012. aastal loodi maksuametis koguni omaette 15-liikmeline töögrupp, tarbijakaitse käivitas üleriigilised hoiatuskampaaniad. Mullu kevadel liitus petistevastase kurnamissõjaga maanteeamet ja selle aasta hakul ka politsei. Visalt, kuid siiski, on kuritegelik autoäri suudetud üheskoos kontrolli alla võtta ja ühe põlvega maha suruda.

Tulemused on silmaga näha. Näiteks Tallinnas, Kadaka autoturul, on mitmed firmad ammu oma poe kinni pannud või Soome kolinud. On neid, kes on pideva pitsitamise tulemusena hakanud riigile makse maksma ja lõpetanud inimeste petmise. Aga endiselt on ka palju selliseid, kes tänagi üritavad leida nippe, kuidas endiselt maksudest kõrvale hiilida, klientidel nahk üle kõrvade vedada ja nende äride kontrollijaid lollitada.

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika osakonna juht Hanna Turetski selgitas, et platsidel järelevalvet tehes oli teatud platsidel selline olukord, kus keegi ei tahtnud selle tegevuse osas mingisugust vastutust võtta.

«Oli mõnel platsil juhus, kus väideti, et me siin lihtsalt pargime. Siis pidi tulema sinna keegi Kristjan, kes korjab teatud hetkel mingisugust raha,» kirjeldas Turetski.

«Oli platse, kus väidetavalt teostati autopesu, samas autopesule viitavaid n-ö atribuute ei olnud väga seal näha või siis oli platse, kus inimene, kes seal oli, väitis, et ta ei tea midagi, et ta on seal lihtsalt koeraga jalutamas,» lisas ta.

Turetski lisas, et käies platsidel n-ö eelvaatlusi tegemas, tundis seal sisuliselt iga ihukarvaga, kui valvsalt ja kiivalt jälgitakse. «Jah, ütleme, et ka kontrolli käigus tegelikult on ähvardatud, on üritatud väga selgelt selgeks teha, et parem minge minema ja lõpetage see tegevus siin ära,» tõdes Turetski.

Sellise veiderdamise tulemusena võttis tarbijakaitseamet sel kevadel terava luubi alla, kellele üldse kuulunud need Kadaka autoplatside alused maad. Ehk kes ja millistel tingimusel lubab petistel seal rahulikult tegutseda. Ja see, mis päevavalgele tuli, oli üllatav.

«Selgus see, et vähemalt üks teeäär, kus auto aiad on sisuliselt kõnnitee piirdeks, tegelikult seal peaks olema Tallinna linnavalitsusele või Tallinna linnale kuuluv transpordimaa,» rääkis Turetski.

Et asi oleks selgem, siis võttis «Pealtnägija» appi kaardi ja värvis linnale kuuluva transpordimaa punaseks. Siit aga selgub tõsisasi, mille peale ei osanud saade kolm aastat tagasi tulla. Et kaks automüüjat, kelle «Pealtnägija» 2011. aasta sügisel klientide ja riigi petmiselt paljastas, tegutsesid Tallinna linna transpordimaal.

Maksuamet ja tarbijakaitseamet on Kadaka turu piirkonnas kahe aasta jooksul kokku fikseerinud 21 probleemset autode müügiga tegelevat ettevõtet või müügipunkti. Neist koguni 11 on tegutsenud vähemal või suuremal määral linna maa peal.

«Nende 11 tunnussõna võiks olla väga hämar tegevus ehk siis nendest 11-st pooled olidki sellised, kus justkui ühtki äriühingut peal ei tegutsenudki. Olid vaid füüsilised isikud, kes väitsid, et müüvad seal enda üksikut sõidukit või et ei tea nendest sõidukitest üldse midagi või kes seal lihtsalt parkis või kes oli ootamas autopesu järjekorda ja nii edasi ja nii edasi,» rääkis maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna juhtivrevident Siim Tamm.

«Tooge mulle palun üks kiri, kus maksu- ja tolliamet on teatanud, et Mustamäe linnaosavalitsus, teil on rendileping valesti tehtud, sellel maal müüakse autosid. Palun, tooge mulle see kiri. Mitte ühte korda pole tulnud neilt signaali,» teatas Helle Kalda.

Mustamäe linnaosavanem Helle Kalda raius eile veerand tundi, et tema ja linnaosavalitsus ei tea midagi sellest, et linnale kuuluval transpordimaal on juba aastaid keenud kõige ehtsam autoäri. Kalda väitel on transpordimaad juba 2007. aastast eri firmadele konkursi korras välja renditud hoopis parkimiseks.

Helle Kalda kinnitas, et müüki ei toimu. «Me ei ole andnud talle õigust müüa transpordimaal autosid. Ja ei toimu müüki. Kui teie käisite 2011, te oleks võinud pöörduda meie poole, öelda, palun, on, ja me oleks saanud pöörduda vastavasse institutsiooni, et tema registri järgi pole saanud sinna õigust müügiks,» ütles Kalda.

"Tähendab, teie ei tea, et seal toimub automüük?» küsis ERRi ajakirjanik.

«Ei ole vormistanud nendega lepingut, et nemad teevad seal müüki. Nemad kasutavad seal maad parkimiseks,» kinnitas Kalda.

Parkijad reklaamivad autode müümist

See väide on eriti kummaline olukorras, kus üks Mustamäe linnaosavalitsuselt maad rendile saanud firma on aastaid olnud OÜ Alterauto, mis on äriregistris end mustvalgel nimetanud autode müügiga tegelevaks ettevõtteks. Ja just Alterauto platsilt, mis asus Tallinna linna maal, paljastas «Pealtnägija» kolm aastat tagasi mitte lihtsalt autode müügi, vaid klientide labase petmise.

Helle Kalda kinnitab, et on kõnealusel maa-alal käinud.

«Kas te ei ole seal näinud aedikuid Tallinna linna transpordimaal, mille küljes ripuvad firma sildid?» küsis ajakirjanik.

«Tema võib reklaamida, et tema on. Aga ta ei reklaami, et ta selle koha peal seda teeb. Temal kinnistu piir on täpselt selles samas kohas, kui lõpeb see maa. Piiri peal tema teeb, siin samas kõrval müüb autosid, aga see, et ta paneb reklaami sinna peale, ta maksab reklaamimaksu,» selgitas Kalda.

Mustamäe linnaosavalitsus apelleerib nähtavasti väitele, et kuna mitmed müügiplatsid on pooleks nii era- kui linna maal, siis eramaal tegeletakse müügiga ja linna maal pargitakse. Ja kui OÜ Ros Auto, kellele linn on rentinud 700 ruutmeetrit maad kolmeks aastaks hinnaga 14 senti ruutmeeter, siis ainult ja ainult parkimiseks, ehkki sildid kõrge tara peal räägivad kapitaalselt teist keelt.

«Küsimus on selles, et meie pargime autosid, meie ei kontrolli selles osas, et kas keegi tegeleb majandustegevusega. Seda saab kontrollida kas tarbijakaitse või maksu- ja tolliamet või politsei. Sellised õigused on Eesti riigis jaotatud vastavalt institutsioonidele,» ütles Kalda.

Kalda sõnul kontrollib linnaosavalitsus ära selle, millele ka lepingud annab ehk kas hoitakse maad korras ja kas täidetakse kõiki lepingus tulevaid kohustusi. «Meie ei oska öelda, kas tema teeb seal äritegevust või mitte,» lisas linnaosavanem.

«Ja see, et seal tegelikult müüakse autosid, seda te ei tea?» küsis ajakirjanik.

«Kas te saate ühest asjast aru. Me oleme käinud vaatamas, pargitud on õigesti. Kes omavahel vestleb, minul ei ole õigus minna kõrvale ja öelda niimoodi – teate, ma tahaksin teada, kas te äkki selle auto juures vesteldes tahate ka autot müüa,» lausus linnaosavanem.

Mustamäe linnaosavanema väitel pole aga ükski Kadaka autoturul korduvalt kontrollreide teinud ja seal kümneid rikkumisi tuvastanud amet neile aastate jooksul teada andnud, et linnale kuuluvatel transpordimaadel keeks varimajandus.

«Meil vastavaid signaale tulnud ei ole. Me oleme käinud kaks korda kontrollimas, jah, kui ei olnud lumi koristatud ja oli natuke korrast ära, koos munitsipaalpolitseiga,» ütles Kalda.

Tarbijakaitseamet ja maksuamet väidavad, et see jutt ei vasta tõele ja Mustamäe linnaosavalitsust on teavitatud Kadaka autoturul ja linna maal toimuvast ning seal avastatud rikkumistest.

«Me oleme Tallinna linnaga, õigemini linnaosavalitsusega, tõepoolest ka sel teemal suhelnud ja maaomanik ei saaks olla sellises küsimuses üllatunud,» ütles Hanna Turetski.

«Ma arvan, et linn oleks kindlasti kuidagi saanud sekkuda, kui selleks oleks huvi olnud, aga see on nagu omaette küsimus,» nentis Siim Tamm.

Hanna Turetski märkis, et iga maaomanik teab või peaks teadma tegelikult seda, kust jooksevad tema maa piirid. "Ma usun, et iga maaomanik peaks teadma, millise sihtotstarbega on temale kuuluv maa ja ma usun, et iga maaomanik peaks tegelikult teadma ka seda, et mis temale kuuluval maal toimub,» lisas ta.

Üleöö toimus Mustamäel ümbersünd.

Eile õhtul saatis linnaosa vanem Helle Kalda kirja, milles teatas, et «Pealtnägija» avas ta silmad ning pärast saate külaskäiku algatas ta distsiplinaaruurimise.

Kalda sõnul varjasid alluvad tema eest pikka aega, mis Kadaka teel linna maadel tegelikult toimub ja et tarbijakaitse avastas seal rikkumisi.

Tagasi üles