Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Noor restoraniteenindaja: selles töös ei teki rutiini

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Diana Tšistjakova serveerib Swissoteli Horisondi restoranis toitu mitte ainult naeratuse, vaid ka asjatundlike selgituste saatel. Peagi sõidab ta EuroSkillsile Eesti restoraniteenindajate head klassi näitama.

Alati naerusuine, korrektse välimusega ja abivalmis Diana Tšistjakova (22) töötab restoraniteenindajana ning oktoobri alguses paneb ta ennast sellel alal proovile Euroopa kutsemeistrivõistlustel EuroSkills 2014, kus võistlustulle astuvad üle 500 kutseõppuri 41 erialal. Veel enne suurt katsumust vestleme Dianaga teemadel, nagu erialavalik, õpingud, võistlused, töö ja tulevikuplaanid.

Miks just selline eriala? 

Õpin Eesti Hotelli- ja Turismikõrgkoolis 3. kursusel hotellimajandust, valisin selle eriala, kuna arvan, et hotelliteeninduse ala pakub erinevaid väljavaateid tulevikuks. Hotellimajanduse erialal õpitakse kõike, mis on seotud hotelliga. Alustades toitlustusosakonna toimingutest, mille alla kuuluvad ka restoraniteenindus ja koka töö, kuni selleni, kuidas juhtida ettevõtet. Lisaks teenindusele õpitakse näiteks majanduse aluseid, finantsarvestust ja personalijuhtimist. Restoraniteenindust hakati  meile õpetama kohe algusest peale ning esimese kursuse lõpus läksin suveks tööle hotelli à la carte restorani.

Milliseid oskusi ja teadmisi oli vaja sisseastumisel?

Sisseastumisel olid kõige olulisemad inglise keele ja üldteadmiste test ning vestlus. Vestlusel uuriti, miks ma soovin hotellimajandust õppida ja mis on minu tulevikuplaanid sellel alal. 

Mis on sinu eriala juures kõige toredam?

Arvan, et võimalus iga päev kohtuda ja suhelda erinevate inimestega üle maailma, on selle eriala suurim pluss. Muidugi on eelis ka see, et iga uus päev erineb eelmistest ja nii ei teki rutiini.

Kuidas näeb välja õppetöö?

Minu erialal tuleb õppida kolm aastat. Esimesel aastal õppisime kõike, mis on seotud hotelli restorani ja köögiga. Teisel aastal õppisime klientide vastuvõttu, majapidamist ja konverentsiteenindust ning kolmandal aastal õpime hotelli- ja personalijuhtimist, finantsarvestust, organisatsioonikultuuri jne. Iga õppeaasta lõpeb praktikaga, kus tuleb rakendada kõike õpitut. 

Missugune on Su töökogemus?

Siilmapaistvamad kohad, kus olen käinud praktikal on Pädaste mõis ja Swissotel Tallinnas. Alles oma esimest praktikat läbides mõistsin, kui oluline on saada praktiline kogemus tegelikus töökohas. Hetkel töötan hotelli Swissotel Tallinn restoranis Horisont ning olen restoraniteenindaja. Olen väga rahul oma töökohaga, sest saan teha seda, mis mulle hetkel kõige rohkem meeldib. Kuna olen noor ja tahan oma oskusi pidevalt täiendada: käia koolitustel ja osaleda võistlustel, siis minu suureks rõõmuks suhtutakse sellesse väga mõistvalt ja tullakse mulle vastu.  

Kuhu tahad oma erialal jõuda? 

Kuhu tahaks välja jõuda? Kindlasti näen end tulevikus mõnes hotellis, ei ole oluline, kas Eestis või välismaal,  kindlasti tahaksin jõuda juhtivale positsioonile.

Oktoobri alguses esindad Eestit Euroopa kutsemeistrivõistlustel restoraniteeninduses, kas oled ka varem võistelnud?  

Olen ennast proovile pannud erinevatel võistlustel. Minu esimene võistlus oli kooli võistlus, kus sain kolmanda koha ning see andis mulle võimaluse osaleda järgmistel võistlustel. Järgmisena panin end proovile kutsevõistlusel Noor Teenindaja 2013, kus sain võistluskogemuse ja aimu, mis mind rahvusvahelistel võistlustel ees ootab. Samal aastal esindasin EHTE kooli AEHT (European  Association Of Hotel And Tourism Schools) rahvusvahelistel võistlustel, mis toimusid vahemere kruiisilaeval. See on minu kõige meeldejäävam võistlus, sest võitsin kuldmedali restoraniteeninduses. Osalesin ka Noor Meister 2014 restoraniteenindajate võistlusel, kus saavutasin teise koha. Just see hõbemedal tegi minust Eesti meeskonnaliikme Euroopa võistlustel, mis siis toimuvad sel aastal Prantsusmaal. Tahan näidata, et Eesti on restoraniteeninduses tugev.

Mis sind Prantsusmaal EuroSkills võistlusel ees ootab?

Võistlusülesanne on päris mahukas. Pean kolme päeva jooksul erineva raskusastme ja kontseptsiooniga teenindussituatsioonides demonstreerima oma tehnilisi ja klienditeeninduse oskusi ning teeninduse eritehnikaid. Toon mõned näited, nagu kange alkoholi, valge ja punase veini pime test, pidulike salvrätikute voltimine, erinevate kokteilide valmistamine, fine dining teeninduskäik, sea food service jne.

Kuidas end suurvõistluseks ette valmistad?

Treeningud käivad täie hooga nii Eestis kui ka välismaal, olen teinud paar ühistreeningut soomlaste ja lätlastega. Treeningud toimuvad põhimõtteliselt võistlusformaadis, kus saame tagasisidet erinevatelt ekspertidelt. Lisaks teeme eksperdi Tiiu Parmiga iganädalasi kokkusaamisi, kus harjutame erinevaid võistlusmooduleid. Noor võistleja saab seal igal juhul hulgai erinevaid kogemusi ja võimaluse ennast proovile panna ning igal ühel sellist võimalust pole. Muidugi on võistlus koht, kus näidata oma oskusi ja motivatsiooni erialaga tegeleda, sest sageli võid silma jääda oma tulevasele tööandjale.

EuroSkills 2014

2.-4. oktoobril toimuvad üle-Euroopalised kutsemeistrivõistlused EuroSkills 2014 Prantsusmaal Lille linnas. Võistlustel panevad oma oskused proovile üle 500 kutseõppuri 26 riigist, kelle seas on ka 14 vaprat eestlast: floristid, veebidisainer, graafiline disainer, trükkal, mehhatroonikud, plaatija, ehitusviimistleja, kokk, restoraniteenindaja ja  IT-meeskond. Noorte osalemist rahvusvahelistel võistlustel koordineerib SA Innove.

Tagasi üles