Eile Narva lennuväljal purilennukiõnnetuses hukkunud Kalju Käil jäi traagilise õnnetuse tõttu lõpetamata ajaloolise Briti vesilennuki koopia ehitamine.
Hukkunud purilenduril jäi elutöö pooleli
Harrastuspiloodi ja lennukimeistri Kalju Käi (1951-2010) käest tellis Eesti Meremuuseum kevadel ajaloolise Briti vesilennuki Short184 täismõõtmetes koopia.
Kalju Käi purilennuk kukkus Narvas alla eile kell 15.17 ligikaudu kilomeeter lennuväljast eemal. Traagilises õnnetuses surma saanud 58-aastasel piloodil oli 41 aastat lennukogemust.
Esialgseil andmeil oli vanemat tüüpi purilennuk hiljuti remondis ning piloot tegi sellega proovilendu.
Mai keskel juhtus sarnane õnnetus Kuusiku lennuväljal, kus kukkus samuti alla purilennuk ning piloot hukkus kohapeal. Siis kukkus ühekohaline purilennuk alla vintsimisseadmega õhku tõmbamise käigus.
Eesti Meremuuseum avaldas sügavat kaastunnet Kalju Käi omastele ning meenutas lennukimeistri poolelijäänud tööd.
Maailmas pole ühtegi terviklikul kujul säilinud Short184 lennukit. Ajalooline lennuk oli populaarne kahekümnendatel aastatel, tolleaegsel Eesti merelennusalgal oli neid kaheksa. Pea kolmkümmend aastat tagasi proovisid britid ehitada legendaarset ja võimast vesilennukit, kuid täpsete jooniste ja raha puudumisel jäi töö toona pooleli.
Eesti Meremuuseum leidis aga kuldsete käte ja lahtise peaga mehe, kes selle keeruka töö ette võttis. Talvel käis Kalju Inglismaal Fleet Air Arm muuseumis jooniste ja väheste säilinud detailidega tutvumas ja mõõte võtmas.
1993. aastal alustas Kalju Käi koos Hillar Linkiga rootslase tellimusel ajaloolise lennukimudeli «Spirit of St. Louis» valmistamist. See oli lennuk, millega ameeriklane Charles Lindbergh tegi maailma esimese soololennu üle ookeani.
«Spirit of St. Louis» on analoogne lennukitüüp Short 184-le, eeskätt oma keerulise ja tehnilisi teadmisi ning oskusi nõudva tiibade konstruktsiooni poolest. Kalju oli pealehakkaja iseloomuga, töökas ning tundis rõõmu oma tööst, mälestavad kolleegid järelehüüdes.