Päevatoimetaja:
Georgi Beltadze
+372 666 2180
Saada vihje

Erukindral Krüüner: tõenäoliselt lasid lennuki alla separatistid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Erukindralmajor Teo Krüüner.
Erukindralmajor Teo Krüüner. Foto: Toomas Huik

Malaisia reisilennuki tulistasid tõenäoliselt alla Ida-Ukraina separatistid, kes ilmselt pidasid seda Ukraina sõjaväe transpordilennukiks, ütles endine õhuväe ülem, erukindralmajor Teo Krüüner.

«Kui lennuk tõepoolest raketiga alla lasti, siis tõenäoliselt tegid seda need, kes ei teadnud, et tegemist tsiviilennukiga,» ütles BNSile Krüüner, kes ei välistanud samas ka võimalust, et reisilennuk tulistati alla provokatsiooniks. «Kuigi ma ei usu, et keegi nii hull on ja konkreetselt provokatsiooni peale välja läks," lisas Krüüner.

«Jättes kõrvale igasuguse isikliku sümpaatia ja antipaatia, ei usu ma, et lennuki tulistasid alla ukrainlased või venelased [Venemaalt]. Neil mõlemal oli info, et tegu on tsiviillennukiga,» ütles Krüüner. Ta peab kõige loogilisemaks võimaluseks seda, et lennuki tulistasid alla separatistid.

«Separatistide eesmärk on selge: võtta maha kõik Ukraina lennukid,» sõnas Krüüner ja märkis, et separatistid tulistasid Ukraina sõjaväelennukeid kaasaskantavatest õhutõrjesüsteemidest, seetõttu hakkasid ukrainlased lendama kõrgemalt, väljapool kaasaskantavate süsteemide laskeulatust.

Krüüneri sõnul on võimalik, et sepratistide kasutada oli ainult oma-võõras tuvastussüsteem ning seetõttu ei olnud tulistajatel võimalik tuvastada, mis lennukiga tegemist. Ta nentis, et vaid oma-võõras tuvastamissüsteemi kasutades on väga raske tsiviillennukeid teistest lennukitest eristada.

«Ilmselt märkasid nad [tulistajad BUK-süsteemi] lokaatorist lennukit, pidasid seda Ukraina omaks ja võtsid maha,» sõnas Krüüner. Tema sõnul näeb BUK-süsteemi ringvaatlusradar sõltuvalt mudelist 40-70 kilomeetri kaugusele.

Krüüner märkis, et tabamuse saanud lennuk võib kukkuda maha enam-vähem samas kohas, kus ta pihta sai, kuid võib ka kaugemale planeerida. «See sõltub sellest, kuidas lennuk pihta sai,» selgitas ta. «Kui lennuk saab täpse tabamuse, võib ta inertsi mõjul umbes 5-10 kilomeetrit edasi liikuda, osalise tabamuse saades aga palju kaugemale.»

«BUK-süsteemi rakettidel on võimas laeng ning täpse tabamuse saanud lennuk hakkab juba õhus lagunema,» sõnas Krüüner.

Tema sõnul on vaja õnnetuse asjaolude väljaselgitamiseks leida lennuki must kast. Samas on tegemist separatistide poolt kontrollitud alaga ning viimased on teatanud, et annavad mustad kastid uurimiseks Venemaa võimudele.

Krüüner toonitas, et rahvusvaheliste seaduste kohaselt peab uurimise läbi viima riik, kelle õhuruumis intident toimus. «Juba see, et separatistid ei taha anda musta kasti Ukraina võimudele, on esimene tundemärk sellest, et asi on kahtlane,» sõnas Krüüner. Ta nentis, et musta kasti salvestatud andmeid on võimalik muuta.

Malaysia Airlinesi lennuk Boeing 777 kukkus neljapäeva õhtul alla Ukraina idaosas Donetski oblastis Hrabove küla juures. Surma sai 298 pardalviibinut. Suure tõenäosusega tulistati lennuk alla. Ukraina võimud ja separatistid süüdistavad lennuki allatulistamises teineteist.

Tagasi üles