See, et kunstnik oma poolsajandi sünnijuubelit näitusega tähistab, pole mingi uusleidus. Lihtsalt niisama pidu panna poleks ka kõige õigem.
Imat Suumann suunab põhisuunda
Solvang oleks Imat Suumanni nüüdse näituse puhul kasutada sõnu vanameister või muuseumiküps. Egas ta siis pintsleid ja molbertit varna viska ning pensioniootele jää.
Küll aga peaks loobuma lisandist noorkunstnik, mis ju teda ja tema eakaaslasi on veel hiljaaegu saatnud.
Suumann on oma tegelikult lühikese kunstnikutee jooksul keskendunud ju vaid paarile teemale. Need on horisondiga maastikud, kus pole sageli midagi muud peale võsa. Need on öised vaated, sageli üksiku laternaga ainsa valgusallikana. Nüüd siis vaated Tartu arhitektuurile, rõhuasetusega keskajale, kontrastis uuema aja kastidega.
Üksildane loomus
Suumann on ju tegelikult vältinud figuuri ja lähivaadet. Selles võib olla süüdi tema mõneti üksildane loomus, vähemalt jätab ta tavaliselt kohtumisel sellise üksikannataja mureliku mulje. Igati boheemlik ja tartulik enesessesüüvija, kes teatud peohetkil võib olla ka üpris sõnakas.
Mina igatahes ta sisekaemusi usaldaksin. Tema piltides pole subjektiivset ekspressiooni, pigem kõiksusetunnetust.
Alati, kui ma vaatan tema mitte midagi sisaldavaid maastikke, tunnen ma seal tugevat üldistust, mis paneb looduse olemuse üle järele mõtlema. Koloriit on paigas ning tunduvalt mitmekihilisem kui klassikast teada-tuntud loodusmaalijail.
Siis need üksiku laternaga öised linnavaated. Ei tunne kunstnikku kui öist linnas uitajat, tunnen pigem kui kodust inimest, aga need urbanistlikud vaated on kuidagi teda mõjutanud. Ja keda ei oleks, kes on üksinda sattunud Tartu öiseil tänavail hulkuma. Raudteetsisternide ja raudteejaama müstika veel sinna juurde.
Arhitektuuriloo huvi
Seoses kolimisega ühte ajaloolisesse majja tärkas Suumannis huvi arhitektuuriloo vastu. Mine tea, ehk on ta kadumaläinud arhitekt või ehituskunsti uurija?