«Samas ei välistanud eestlaste puhul selline primordiaalne rahvuskäsitlus lojaalsust Soome riigile. Mitmed intervjueeritud eestlased mainisid, et nad on rändega kaasnenud võimaluste eest tänulikud just Soome riigile ning väljendasid oma lojaalsust, olles «korralikud kodanikud» või «soome moodi», mis tähendas intervjueeritute jaoks seaduste ja heakorrareeglite täitmist, ausust, maksude maksmist ja muud sellist. Seega võib öelda, et mitmed intervjueeritud olid mitteformaalselt justkui head kodanikud Soome riigile.
Samas ametliku Soome kodakonduse taotlemist nad enamasti vajalikuks ei pidanud, väites, et rahvusriikide kodakondsus ei ole Euroopa Liidu kodakondsuse kõrval enam sedavõrd oluline ning oma Eesti kodakondsust väärtustati ennekõike kui juurte ja rahvuskuuluvuse sümbolit. Paar intervjueeritut, kes oli kodakondsust vahetanud veel enne kui Eesti Euroopa Liiduga liitus, tunnistas lausa, et kahetseb antud otsust ning tunneb end justkui reeturina.»
Aktiivsus ühiskonnas väheneb
Uurimuse käigus analüüsiti ka, kuidas mõjutab hargmaistumine inimeste osalust. Jakobsoni tööst ilmneb, et kuigi hargmaistumine toob mingis mõttes osalusareene juurde, siis osalusaktiivsus pigem kahaneb. «See on seletatav ennekõike väljakutsetega, mida hargmaine elustiil inimesele seab,» põhjendas doktorant.
«Poliitiline osalus eeldab nii aega, teadmisi, oskusi kui ka kodanikujulgust. Ka intervjueeritavad ise tõid välja, et kuigi Eesti ja Soome on kultuuriliselt sarnased, on nad ühiskonnana väga erinevad, mis tähendab, et kõigepealt on vaja aru saada, kuidas toimib uue asukohariigi kodanikuühiskond. Ent näiteks töö- või õpiränduril sageli raha teenimisele või teadmiste omandamisele ja uute sotsiaalsete võrgustike ülesehitamisele ning ühiskondlik osalus selle võrra kannatab.»