Köler Prize’i nominentide näitus EKKMis
Seevastu tööd, mis jahtisid vaatajat tervikuna, kogu tema meeleaparatuuri, mitte üksnes analüüsivõimet, pakkusid elamuse, mis tõenäoliselt kummitab veel mõnda aega. Neid elamuslikke ruume oli minu jaoks näitusel neli: Jass Kaselaane kaks installatsiooni, Johannes Säre must tuba valge aknaga ning OÜ Visible Solutionsi hall tuba Tõnis Saadoja maaliga.
Kui püüda need ruumid ühe mõiste alla koondada, sobiks hästi psühhoanalüüsist laenatud «ebaõdus» (sks das Unheimliche). Freudi järgi on tegemist nähtusega, kus miski mõjub meile tuttava ja võõrana, peibutava ja peletavana ühtaegu, põhjustades kognitiivse dissonantsi ja intuitiivse tõrjereaktsiooni. Tihti on tegemist n-ö tõrjutu tagasipöördumisega – ebameeldivate mälestuste pinnaleujumisega. Freud tsiteerib Friedrich Schellingit: «Ebaõdus on kõik see, mis pidanuks jääma saladuseks ja peidetuks, ent mis on tulnud ilmsiks.»
Konkurentsitult kõige ebaõdusam ruum on näitusel Jass Kaselaane «Nukkude väljak». Autor on prügikastide kõrvalt üles korjanud äravisatud nukud ja modelleerinud nende järgi üleelusuurused betoonist nukupead. Nukumürakad täidavad tihedalt (4 x 4 rida) kogu näitusesaali, millesse sisenejat tabavad kaks vastandlikku tõmmet – omaenda lapsepõlve ja väljapääsu poole. Ebaõdusust võimendavad fotod seinal, mis kujutavad betoonelamuid, mille vahelt autor nukud usutavasti leidis.
Niisama ehedalt ebaõdus on Kaselaane «Aed» – sünkmust prožektoritest palavaks köetud ruum, seinal väljasurnud loomade skeletipildid, keskel mustadest laudadest klopsitud kodakirik, mille sees hunnik poolpõlenud küünlaid. Kirik mõjub otsekui kustunud küttekeha, monument energiast tühjaks voolanud religioonile, samas on tema valge sisemus endiselt peibutav, tõrjutu pole meid veel päriselt lahti lasknud.