Millist mõju hakkas jaanikommetele avaldama linnastumine?
See tingis ilmselt, et vähem tähelepanu anti karjale ja põllule. Vanasti olid jaanituled-peod küla keskuses, kuhu noored kokku tulid. Oli mõni osav pillimees, mehed istusid ning jõid viina ja õlut. Vaadati lihtsalt tulle ning tehti tantsu- ja laulumänge. 20. sajandil hakkas see kõik muutuma seltside poolt korraldatavaks. Hakkas tekkima eeskava, mis varem oli ilmselt olnud spontaansem. Mängisid puhkpilliorkestrid, esinesid tantsuansamblid. Nõukogude ajal see süvenes, hakati võistlusi ja loteriisid organiseerima.
Kui tihti arvatakse, et nõukogulikul jaanipeol oli rohkem propagandat, siis tegelikult inimesed ikkagi pidutsesid. Pigem ikka püüti neid vanu toredaid kombeid, mänge ja laule taaselustada. Jaanipäev jäi ikkagi eesti pühaks.
Mis on teinud jaanipäeva muutuvatele aegadele vastupidavaks?
Tegelikult jaanipäevatraditsioone pole teab mis palju tänasesse jõudnud. Karja- ja põllumaagiad on ju unustatud. Võib-olla püütakse armastuse ja tuleviku ennustamisega seotud maagiaid meeles pidada, kuigi ka need on tihtipeale unarusse jäänud. Nii ongi põhilised tuli ja muusika, laul ja tants, mis on tegelikult ju ka paljudel teistel üritustel, tantsupidudel, simmanitel.
Sõnajalaõiest veel ikka räägitakse.
Sõnajalaõiest räägitakse, aga ta on saanud ainult sõnalise tähenduse. Sõnajalaõiega seoses on rahvasuu palju põnevaid lugusid rääkinud. Tegelikult on sõnajalaõis seotud mitte ainult armastuse, vaid pigem varanduse otsimisega. Kes nägi sõnajalga õitsemas, teadis kõiki keeli või maailma asju või leidis mingi varandusekoha, mis tuledena oli jaaniöösel metsas nähtaval. Sõnajalaõis kui armastuse sümbol on rohkem hilisem juurdelisandus.