Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Tallinnas lubatakse jalgratturid bussiradadele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Endla tänaval laiendatakse bussirada tarbetuks muutunud ohutussaare arvelt.
Endla tänaval laiendatakse bussirada tarbetuks muutunud ohutussaare arvelt. Foto: Jaanus Lensment

Tallinna transpordiamet plaanib mõnes kohas bussiradu laiendada ja lubada sinna sõitma ka jalgratturid.

Jalgratturite lubamine bussiradadele ei tähenda sugugi ülejäänud mootorsõidukite liikumisruumi ahendamist, sõiduraja laiendamiseks võetakse ruumi näiteks aja jooksul oma mõtte kaotanud ohutusribade arvelt.

«Meil on plaan teha kõigepealt Endla tänaval kesklinna suunal ühissõidukirada nii palju laiemaks, et sinna mahuvad jalgrattur ja buss kõrvuti sõitma. Jalgratturile antakse bussirajal sõitmise õigus vastavate liiklusmärkidega ja teekattemärgistega. Bussile jääb standardiga ette nähtud miinimum 2,55 ja jalgratturile ligemale meetri laiune rada,» rääkis transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa.

Tema sõnul ei laiendata bussirada mingil juhul tavasõidukite arvelt. «Näiteks Endla tänava lõigul Koidust Tõnismäeni on kahe suuna vahele joonitud ohutussaar. Selle ohutussaare jagu saame ruumi juurde ning pealegi on sealsed sõidurajad suhteliselt laiad. Tolli- ja maksuameti endise hoone juures on kaks füüsilist ohutussaart, millest ühe me likvideerime ära. Seal on jalakäijate jaoks nagunii olemas valgusfoor, mis peab kogu autoliikluse kinni, nii et ohutussaart seal tegelikult enam vaja pole. Ja nii me saamegi selle raja täispikkuses laiendada,» rääkis Rüütelmaa.

Esimene jalgratturite ja ühissõidukite ühise raja lõik tehaksegi Endla tänaval. Sedasama tahab transpordiamet teha ka Paldiski maantee lõigul viaduktist kuni Toompuiesteeni ning Ahtri tänaval suunaga sadama poole.

«Pärnu maanteel on mõned ebaselged kohad, kus rattarada ristub sõiduradadega. Seal me teeme selle asja lihtsalt selgemaks,» lubas liikluskorraldaja. Üks niisugune koht on tema sõnul Pärnu maantee linna siseneval suunal Kalevi peatuse juures, kus jalgrattur jääb praegu bussi ja autode vahele. Teine muutmist vajav koht on Pärnu maantee linnast väljuval suunal enne Tammsaare teele pööramist.

Kui nendes kohtades saavad jalgratturid ja bussijuhid üksteisega hakkama, võib niisuguseid bussiradu juurdegi tulla. «Kui inimesed selle omaks võtavad ja kõik ilusti sujub, siis vaatame, kas on veel selliseid kohti linnas, kus seda saaks teha,» lubas Rüütelmaa.

Ühtegi seadustest tulenevat takistust tema sõnul sellele plaanile pole. Ühissõidukite ja jalgrataste ühiskasutuseks tuleb rajale lihtsalt vastavad märgid välja panna.

«Muidu on nii, et kui me teeme rattaraja kõnniteepoolsesse äärde, tõmbame sinna joone ja siis teeme ühissõidukiraja, on nendevaheline eraldusjoon 10 cm laiune ja me kaotame tee laiusest 10 cm. Praeguse plaani järgi me seda joont ei tõmba, vaid laseme jalgratta ja bussi sinna kõrvuti sõitma,» lausus Rüütelmaa.

Ta lisas, et see eeldab üksteisega arvestamist ehk seda, mis peaks olema liikluses täiesti enesestmõistetav ja igapäevane asi. Tallinna suurima ühistranspordifirma, Tallinna Linnatranspordi ASi juhatuse esimees Enno Tamm suhtub transpordiameti plaani ettevaatusega.

«Selliste valikute juures peab olema väga ettevaatlik, sest tekib küsimus, kuhu tõmmata piir. Kui praegu lubame bussirajale jalgrattad, siis varsti tahavad seal sõita ka 50-kuupsentimeetrised mopeedid ja nii edasi,» arvas Tamm.

Tagasi üles