Tallinna ühisgümnaasiumi lapsevanemad nõuavad avalikkusele adresseeritud pöördumises, et haridusamet ei määraks algklassidesse rohkem õpilasi, kui kool on suuteline ühte vahetusse vastu võtma.
Ühisgümnaasiumi lapsevanemad nõuavad algklassidele ühte vahetust
Tallinna linna omandis oleva Tallinna ühisgümnaasiumi algklasside õpilasi on 2012 aasta sügisest põhihariduse omandamiseks määratud õhtusesse vahetusse.
«Lapsevanemad nõuavad õhtust vahetust põhjustava Tallinna linnavalitsuse tegevuse lõpetamist. Siinjuures peame silmas olukorda, kus linnavalitsuse haridusamet määrab teatud koolidesse esimestesse klassidesse vastuvõetavaid lapsi rohkem, kui kool on suuteline tulevasi ja olemasolevaid õpilasi ära mahutama ning tagama õpilaste huvidele vastava õpikeskkonna ja õpilaste eakohase arengu,» seisab pöördumises.
Lapsevanemate väitel rakendatakse õhtust vahetust põhjusel, et Tallinna linn kui kooli pidaja määrab enda koolidesse vastuvõetavaid õpilasi ebaproportsionaalselt (2012/2013, 2013/2014 õppeaastal vastuvõetavate laste arv Südalinna kooli vs Tallinna ühisgümnaasiumisse) ehk teatud koolid on jätkuvalt ületäidetud ning teatud koolid alatäidetud. Tallinna ühisgümnaasiumi hoone on mõeldud 750 õpilasele, hetkel õpib seal 780 õpilast, prognooside kohaselt õpib 2014/2015 õppeaastast 820 õpilast.
Haridusameti juhataja määrab lastele elukohajärgse kooli 25.maiks ja Ühisgümnaasiumi laste vanemad nõuavad, et haridusamet ei määraks 2014/2015. ja järgnevatel õppeaastatel Tallinna Ühisgümnaasiumi vastuvõetavate isikute arvu mitte rohkem kui 84 (ehk komplekteeritakse kuni kolm esimest klassi), et tagada kõikidele õpilastele hommikuses vahetuses õppe taastumine 2014/2015. õppeaastast.
«Ülaltoodud põhjendustel märgukiri on esitatud 30.04.2014 Tallinna linnavalitsusele, haridus- ja teadusministeeriumile ning sotsiaalministeeriumile. Kutsume inimesi avaldama Tallinna ühisgümnaasiumi lastevanematele toetust. Seda saab teha ELVL koduleheküljel laps.ee (rubriigis uudised),» lõpetavad Ühisgümnaasiumi algklasside õpilaste vanemad oma pöördumise.
Vanemad soovivad tähelepanu juhtida õhtuse vahetusega kaasnevatele tagajärgedele, mis ei ole kooskõlas lapse kui ka lapse pereliikmete ning õpetajate parimate huvidega:
1. Õhtuses vahetuses õpe ei toeta kindla päevakava teket (koolitunnid algavad eri päevadel erinevatel kellaaegadel ja seega lõpevad erinevatel aegadel, hiljemalt kella 18 paiku);
2. õhtuse vahetuse õpilastel langeb õpisoorituse tase peale lõunat (vt sotsiaalministri määruse nr 36 § 6 lg 3);
3. õhtuses vahetuses õppival lapsel puudub kindel aeg, et valmistuda järgmiseks koolipäevaks - lapsel puudub võimalus vanemate abile. Arvestades õppetundide koormuse kasvu kolmandates klassides, võib laste kojujõudmise aeg jääda peale kella 19, mis ei ole mõistlik ning ei arvesta õpisoorituse tase langust kui ettevalmistust järgmiseks koolipäevaks;
4. Kui peres on kaks last, kes käivad koolis erinevates vahetustes, mõjub see halvasti vanemate ja laste suhete kvaliteedile, koos perega veedetud aja kvaliteet ja kvantiteet langevad, mis omakorda mõjutab laste õpivõimet;
5. Õhtuses vahetuses õppival lapsel puudub hommikuses vahetuses õppiva lapsega võrdsed võimalused huviringides osalemiseks;
6. Puudub piisav puhke-, mängu- ja laste omavahelise koolivälise sotsialiseerumise aeg. Suurema osa päeva valgest ajast veedavad nad koolis;
7. Kooli ületäituvus õpilastega raskendab teatud õppeainete läbi viimise nagu muusikaõpetus, kehaline kasvatus, tööõpetus, sest napib ruume, et tagada antud õppeainete andmine kõikidele õpilastele riiklikus õppekavas ettenähtud mahus;
8. Õhtuses vahetuses õppivate õpilaste õpetamine on suur väljakutse ka õpetajatele, kellel õhtusest vahetusest tulenev tööaeg ei sobi;
9. Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus § 4, 6 p.3, 19 lg 1 seavad põhikoolis õppetegevuse korraldamisel esikohale õpilaste huvid ja kohustuse tagada eakohane areng. Kõigele ülaltoodule tuginedes õhtune vahetus ei ole kooskõlas õpilaste huvide ja eakohase arengu tagamise kohustusega.