Eesti on suurte karskustegelaste maa. August Wilhelm Hupel, Ernst von Baer, Matthias Johann Eisen, Carl Robert Jakobson, Villem Reiman, Jaan Tõnisson, Konstantin Päts ja teised. Suured mehed ja suured teod. Neil inimestel jätkus pühendumust tõtata appi joomatõppe nakatunuile, nemad mõtlesid rahva – kui kasutada uhimoodsat sõna – kestlikkusele. Seda tegi ka Liivimaa aadelkond, kes juba 17. sajandil keelas oma maapäeval talupoegade nädalatepikkused pulmajoodud. Mõisnike järel võttis juhtotsa enda kätte kirik, 18. sajandil olid karskustöö eriti põhimõttekindlad eestvedajad vennastekoguduse liikmed, valdavalt juba eestlased.
Eestikeelne proosa algab karskusteemaga, krahv Peter August Friedrich von Mannteuffel kirjutas oma teise teosena viinavastase «Willem Navi ello-päewad» (1839). Sellel oli nii suur edu, et soome rahvuseepose looja Elias Lönnrot selle põhjavendade keelde pani. Meie oma lauluisa Friedrich Reinhold Kreutzwald avaldas 1840. aastal jutustuse «Wina-katk», millest sai meie karskusliikumise piibel.