Päevatoimetaja:
Lomely Mäe

Narva ja riigi vägikaikavedu ummistab kirdepiiri

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lisaks veokitele seisavad Narva lähistel mitmepäevastes sabades ka sõiduautod.
Lisaks veokitele seisavad Narva lähistel mitmepäevastes sabades ka sõiduautod. Foto: Mihkel Maripuu

Eelmisel teisipäeval riigikohtus ebaseaduslikuks tunnistatud Narva piiriületuskord on asendunud kaosega. Olukorra parandamiseks tahab riik piirijärjekordi virtuaalselt korraldama hakata ning koguks ise selle eest ka tasu.

Sõiduautod, mis varem said 300 krooni maksmisega eelisjärjekorda, peavad nüüd ootama ligi viis ööpäeva. Sama pikk on ka veoautode järjekord.

Piiriületust korraldanud Narva linna firma AS Transservis-N kodulehel on vaid teade, et eelisjärjekorda registreerimine on lõpetatud. Enne riigikohtuotsust tehtud reserveeringud siiski kehtisid.

Nädalatagune riigikohtu otsus tunnistas kehtetuks nii 300-kroonise sõiduautode eelisjärjekorda registreerimise kui ka veoautodele kohustusliku 200-kroonise transiitplatsil ootamise, kuna need olid vastuolus põhiseadusega.

Kaks päeva pärast riigikohtu otsust saatis Narva linnavalitsus volikokku kaks uut eelnõud piiriületuse korraldamiseks. Eelnõud on esitatud teisel kujul kui põhiseadusvastasteks tunnistatud sätted, kuid samasisulised.

Narva piiriületuskord on kirgi kütnud juba 11 aastat. Narva linna seisukohast on piiriületuse korraldamine riigi ülesanne, mis on jäetud kohalikule omavalitsusele. Kuna see põhjustab kulusid, mida riik suures osas ei hüvita, siis on linn püüdnud kehtestada erinevaid tasusid. Riigi silmis on need aga ebaseaduslikud.

Linn hindab kulusid kolmele miljonile. Riigi eraldised on vähenenud 2008. aasta nõutud summalt poole miljoni kroonini sellel aastal.

Eelisjärjekord oli kehtinud eelmisest suvest. Olukord peaks paranema augustis, kui jõustub 10. juunil riigikogus vastu võetud seadus, mis täna presidendile allkirjastamiseks saadeti. Selle kohaselt korraldaks virtuaalset piirijärjekorda edaspidi riik ning koguks ise tasud.

Piiriületust aeglustab praegu ka Narva ja Jaanilinna vahelise Sõpruse silla remont. Sõiduautode järjekorda pikendavad masinad, millega Venemaalt odavat kütust tuuakse. Autode järjekord pikeneb vastavalt Venemaa pühadele ja poliitilistele otsustele piirikontrolli karmistada.

Piirivalveameti Kirde piirivalvepiirkonna staabiülem Valeri Kiviselg teatas juba jaanuaris, et kui ooteaeg sõltuks vaid Eesti poolest, siis lüheneks see ühe-kahe tunnini.

Tagasi üles