Eksperimentaalne film küüditamisest kõlab umbes samamoodi nagu pensionäri benji-hüpe. Tuleb kiita Martti Helde julgust läheneda materjalile uudse vormilise nurga alt. Mitte et seda poleks viimastel aastatel tehtud, Rao Heidmetsa dokumentaalne joonisfilm «Elulood», ka Ülo Pikkovi allegooriline nukufilm «Keha mälu» näiteks. Ent Helde astub siit veel sammukese võrra kaugemale.
Tellijale
Helde film kitsil ajal
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ta teeb midagi nii ambitsioonikat, millega just ulatuse poolest võrreldavat mujalt maailmast esiotsa ette ei tulegi. Võtab suurema osa 87-minutilisest mängufilmist üles vaid 13 kaadriga – pikim umbes 8 minutit –, muudab tableau vivant’i läbivaks meetodiks, lavastades nõnda 13 stseeni, mille kõik tegelased on lihast ja luust skulptuurid ja mille ümber ja keskel liigub vaid kaamera – selle filmi või õigemini film-installatsiooni tegelik peategelane.