Tartu on esimene linn Eestis, mis on täies mahus üles joonistatud kolmemõõtmelise mudelina. Neljapäeval kaitseb maaülikoolis magistritööd Nele Jäetma, kes uuris, kui täpne on kolmemõõtmeline Tartu kaart.
Magistritöö uurib 3D Tartu täpsus
Kahe aasta eest tellis Tartu linnavalitsus linnast kolmemõõtmelise (3D) mudeli, et hõlbustada sellega linnaplaneerimist.
Möödunud aasta lõpul sai see virtuaalne mudel valmis ning on sellest ajast olnud igapäevases kasutuses suureks abiks linna hoonete kavandamisel, kinnitas Tartu linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna planeeringuteenistuse juhataja Indrek Ranniku.
Kodukavand kaardile
Põhimõtteliselt võib kolmemõõtmelise mudeli Tartust kokku panna igaüks kas või kodus ja papist. Iseasi, et seesugune mõõtmine ja käsitöö võtab väga palju aega. Sellisel moel linna planeerimine võtaks kordades rohkem aega.
Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna vanemspetsialist Hele Luigujõe selgitas, et linnaplaneerijad teevad 3D mudeli abil pildi, et saada ettekujutus, kui suured kavandatavad hooned teiste vahel on ja kuidas seal asetsevad. Tehtud jooniseid kasutatakse koosolekutel, et osapoolte vahel kokkulepeteni jõuda ning maja lõpuks ehitatud saaks.
Selleks, et planeeringuid võimalikult täpselt teha, peab ka seesama 3D mudel võimalikult täpne olema. Kuna Tartu linna 3D mudel on esimene omataoline, polnud seda võimalik võrrelda varasemate mudelitega. Nii käiski Jäetma oma magistritöö tarvis linnas hooneid üle mõõtmas.
Laserkiirega mõõtmas
Muidugi ei käinud ta kõiki linna maju mõõdulindiga üle. Kontrollmõõtmised tegi Jäetma tänavu aprillis üheksas punktis, mis asusid hajusalt üle Tartu. Ja mõõdulinti sedakorda ei kasutatud.
Laserkiirtega ehk tahhü-meetri abil mõõtis Jäetma üle erinevate hoonete katuste kõrgused ja võrdles siis saadud andmeid Tartu linna kolmemõõtmelise mudeli omadega.
Selgus, et 3D mudeli ja tegeliku hoone mõõtmete erinevus võib olla kuni 0,6 m.
Millest selline vahe tegeliku hoone suuruse ja mudelil kujutatud hoone vahel tuleb?
Kuna Tartu 3D mudel on koostatud aerofotode ja laserskaneerimise järgi, toob Jäetma oma töös ühe võimaliku põhjusena välja aerofoto piksli suuruse, mis mängib hilisematel mõõtmistel rolli.
Samuti on tekkinud vigu mõõtja hooletusest ja kiirustamisest.