Kavandatud riigieksamite komplekti puhul on need huvid koos rahuldatud: füüsikute ja lüürikute vahel ei pea olema ületamatut vastuolu, sest emakeeles ja võõrkeeles mõtlemise oskuse kõrval on ka matemaatiline mõtlemine samatähtis. Teadmistepõhist majandust ei saa ilma täppisteadusliku ettevalmistuseta üles ehitada.
Nii matemaatilist kui ka loodusteaduslikku pädevust tähtsustab ja tunnustab kogu Euroopa, mõlemat on peetud oluliseks, et tõsta nii iga inimese kui ka iga riigi ja kogu Euroopa konkurentsivõimet.
EL 2020 hariduseesmärkide seas, milleni jõudmist edaspidi mõõtma hakatakse, tuuakse eraldi välja ka matemaatiline kirjaoskus. Seda rõhutatakse teiste kõrval ka rahvusvahelises PISA uuringus.
Eesti soovib, et meie noored oleksid teistega võrdsed ja meie ühiskond suudaks teistega konkureerida. Siis pole tark teist jalga käia – vajalikud on needsamad pädevused, kuid peame nii üksikult kui ka riigina tublimad olema.
Järelikult on neid pädevusi mõistlik teadlikult arendada ja mõõta, et stimuleerida nii õpilasi õppima kui ka koole seda õpetust hästi korraldama.
Küsitud komplekseksam on täiesti olemas. Loodusteaduslikku kirjaoskust kavatseme lasta mõõta kooli oma komplekseksami raames, sest õpilased õpivad õppesuunast olenevalt eri loodusaineid ja eri mahus.
Seega võiks loodusteadusliku kirjaoskuse kontroll olla rohkem kooli ja õpilaste nägu, kui riigieksam olla saab.
Aga loodusainetega seotud küsimused peavad muude hulgas sellisesse küpsuseksamisse ära mahtuma – see on õppekavaga ette määratud.
Matemaatika riigieksamid järgivad riiklikku õppekava: kohustuslik matemaatika riigieksam on vaid kõigile kohustuslike kursuste põhjal, kuid et õpilastel on tulevikus võimalik valida kahe erineva mahuga õppeaine – nn kitsa ja laia matemaatika vahel -, siis on loomulik, et nad saavad vastavalt valida ka kahe riigieksami vahel.
Usun, et ka tulevikus käime teiste Euroopa riikidega oma õppekava ja eksamitega üsna sama jalga. Ühe erandiga, mida me kunagi ei muuda. See on eesti keele ja kultuuriga seotud eksam.