Mismoodi tajub eesti kirjakeelses (põhjaeesti keskmurdel rajanevas) ruumis üles kasvanud ja hariduse saanud lugemishuviline eestlane mitmes murdes või murrakutes loodud lõunaeestikeelset luulet? Enda kohta võin öelda, et teatud hõllanduslik-melanhoolse nihkega. Nagu vaataks mõnd pastellmaali, millel enamasti soojade ja pehmete joonte ning värvidega jäädvustatud kujutised tekitavad mulje aina kaugenevast idüllilisest lapsepõlvekodust. Tartu murdealalt Ahjast pärit Tuglas oligi veendunud, et kõik eesti silmapaistvad lüürikud põlvnevad Lõuna-Eestist, sest «see maaosa on mõttekujutust ja rütmitunnet rohkem kasvatanud kui Tallinnamaa kuiv paas ning lage soo».
Tellijale
Kodukotuse kauged kajad
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lõuna-Eesti on Eestile sedasama, mis Prantsusmaale Provence. Tartu murde kohta on Tuglas täheldanud selle plastikarikkust. See on nende luuletajate «püha keel, mille abil on nii kõige õrnemaid kui ahastavamaid tundmusi tõlgitsetud». Käsu Hans, Friedrich Kuhlbars, Gustav Suits, Henrik Visnapuu, Andres Rennit – kõik kas ühe või mitme murdeluuletusega eesti kirjandusklassikas.