Kui kõik läheb plaanitult, saab pealinna mereväravast, Tallinna Sadamale kuuluvast Vanasadamast järgmisel kümnendil atraktiivne linnaosa nii turistidele kui ka linnakodanikele. Esimesi ehitusi võib sadama ümbruses näha juba sel aastal.
Tallinna Sadam otsib Vanasadamale arendajaid
Oktoobris kogunes Tallinna Sadama eestvõttel visioonitöötuba, kuhu kutsuti kinnisvaraomanikud ja -arendajad, linna- ja riigivõimu esindajad, arhitektid, linnaruumi disainerid ja transpordikorralduse asjatundjad. Kõik selleks, et äratada huvi arendajates, kes väärtustaks mereäärset maad ja pakuks välja sadama visiooniga sobivaid lahendusi.
Eesmärgiks seati kaardistada Vanasadama tulevikuvisioonid ja -võimalused. Sadama ümbruse arengut mõjutab oluliselt Põhjaväila planeering. Kuna Vanasadama areng koos linna põhjapoolse tulevikumaanteega on kirjas riigi transpordiarengukavas, tähendab see seda, et linna ja sadama ühendamisel saab taotleda toetust Euroopa Liidult.
Tallinna Sadama juhatuse liikme Allan Kiili sõnul avatakse esimene uus maamärk Vanasadamas mais, kui valmib uus kruiisikai.
Uue kai valmides saab Tallinna Sadam vastu võtta ühel ajal neli üle 300 meetri pikkust kruiisilaeva. Ühtlasi annab uus kruiisikai sadamale võimaluse ehitada vabanevad kaid ümber liinilaevade teenindamiseks.
«Kuna kruiisilaevad lähevad järjest suuremaks ning Eckerö ja Viking Line on tulnud välja uute laevadega, peavad ka sadamarajatised muganduma,» selgitas Kiil.
Kaks uut ligipääsu
Alanud aasta suurim töö on loodemuuli liikluslahenduse ümberehitus, millega suunatakse ümber A-terminali suunduv liiklus. Sellega muutuks praegune parkla autovabaks alaks turistidele ja reisijatele. «Projekteerimine on alanud, eskiisilahendusega tutvuvad praegu laevafirmad,» kinnitas Kiil.
Plaanide kohaselt kulgeb sadama liiklusvoog Mere puiesteele edaspidi lisaks Sadama tänavale Rumbi tänava ühenduse kaudu, mis võimaldab sadamast lahkuda sujuvamalt kui seni. See on üks esimesi samme taristu korrastamisel, mis loob eeldused sadamaala järkjärguliseks hoonestamiseks.
Sadama tänavavõrku korrastatakse ka teises küljes, kus ehitatakse välja Tuukri tänava ristmik ja Petrooleumi tänava läbimurre, mis hõlbustab sadama veoautoliiklust.
Sadamaala põhjapoolseim osa, mis on praegu linlastele suletud tühermaa, hoonestatakse kaugemas tulevikus tõenäoliselt ühe Eesti luksuslikuma hotelliga. Sadam üritab ala linnale avada siiski juba tänavu, enne ehitamise otsustamist.
Sadamaeluga rohkem kursis olevad reisijad teavad, kui tüütu on kõndida ümber Admiraliteedi basseini selleks, et liikuda A- ja D-terminali vahel.
«Tahame reisijate elu mugavamaks muuta ja ühendame terminalid jalakäijate galeriiga üle basseini,» lubas Kiil, lisades, et pole veel selge, milline ühendustee täpsemalt ehitatakse. Kaalutud on ka õhuliinil kulgevat süstikut kahe terminalihoone vahel.
Tallinna Sadam soovib, et trammiliin ulatuks uuenevasse Vanasadamasse. «Tramm on sadamale väga tähtis. Oluline on ennekõike, et sadamal tekiks ühendus lennu-, rongi- ja bussijaamaga,» märkis Kiil.
Kuid kui tõsiselt peaks võtma sadamat läbiva Põhjaväila projekti? Tallinna linnavalitsus on öelnud, et see on sadama ühendustee, mis pole linnale olulisim.
«Meie võtame seda küll tõsiselt,» kinnitas Kiil. «See on linna läbiva liikluskoormuse vähendamise seisukohalt ülioluline projekt. Meie visioonis on arvestatud Põhjaväila paiknemisega Vanasadama lähistel.»
Ihaldatud loodemuul
Sadama roll kogu ala arendamises on olla ennekõike partner. «Valmistame ette arhitektuurikonkursse ja väärtustame maad, kus tegutseme. Oleneb projektist, kas ehitame ise või piirdume planeerimisega. Eluliselt vajalikud on meile praegu Rumbi ja Petrooleumi tänav, mille ehitame ise,» selgitas Kiil.
Ülejäänud maa-ala arendamine lähtub ala terviknägemusest, millega arendaja peab arvestama. «Huvilisi käib meil pidevalt,» tunnistas Kiil. «Kõige magusam tükk on loodemuuli kõrval asuv tühi roheala, millele on planeeritud mitmeotstarbeline arendus, põhifunktsioonina nähakse hotelli. See on ilus koht, väärt maa, aga maaomanikena tahame selle eest õiglast hinda.»
Vanasadama lähistel on teisigi arendusi, mis mereäärt järkjärgult muudavad. Nii algas äsja uus ehitusjärk Rotermanni kvartalis. Teine oluline arendus ootab ees maatükki, mis jääb Admiraliteedi basseini ja Mere puiestee vahele. Ettevõtja Hillar Teder rajab sinna moodsat linnaruumi, mis sarnaselt Rotermanni kvartaliga sisaldab nii äri- kui ka elupinda.
Sadama kui äriettevõtte kasumlikkuse hoidmiseks ja kasvuks loodab Kiil järjest kasvavale hulgale vene turistidele ning Peterburi liinile. Aga ka soome turistidele.
«Me näeme, et ka tulevikus võiks soomlased Tallinna vastu huvi tunda, kuigi ühel hetkel see huvi pidurdub. Praegu on hinnavahe pärast väga palju neid, kes käivad siit alkoholi ostmas. Aga me ei ole nende valik ainult selle pärast - Tallinn on ka päevaturismiks väga atraktiivne koht. Siin sadamas püsib usk, et juba mõne aasta pärast paelub atraktiivne sadamaala ligi kümmet miljonit meie pealinna saabuvat turisti,» oli Kiil lootusrikas.