India Tuticorini ringkonnakohus otsustas täna tühistada Tuticorini magistraadikohtu otsuse Indias kinnipeetud meremeestele kautsjoni vastu vabastamise kohta, tuues põhjenduseks rahvusliku julgeoleku.
India kohus tühistas laevakaitsjate vabastamise otsuse
Kuigi Tuticorini magistraadikohus otsustas 26. detsembri õhtul meeste vabastamise kautsjoni vastu, tegi sama kohtu vanemkohtunik 27. detsembri õhtul otsuse kautsjoni vastu vabastamine edasi lükata. Kautsjonisumma tasus meeste tööandja laevafirma AdvanForti poolt palgatud advokaadifirma 27. detsembril. Kautsjoni suurus oli 10 000 ruupiat ehk 118 eurot iga vahistatud meeskonnaliikme kohta.
Kohus pidi kautsjoniküsimust arutama 3. jaanuaril pärast puhkuselt naasmist, kuid mitmete edasilükkamiste tõttu jõuti lõpliku otsuseni kautsjoni tühistamise kohta täna.
Ringkonnakohtu otsuse peale saab firma edasi kaevata Tamil Nadu ülemkohtusse ning vajadusel järgmise sammuna India ülemkohtusse, ütles välisministeeriumi pressiesindaja Minna-Liina Lind Postimehele.
30. detsembril esitati kogu kinnipeetud meeskonnale süüdistus. Kohtumenetluse võimalikku pikkust on keeruline ennustada.
Välisministeeriumi prioriteet on koos kinnipeetute tööandja, laeva omanikfirmaga AdvanFort India juhtumi lahendamine ning ministeerium on sel eesmärgil tegutsenud alates meremeeste kinnipidamisest oktoobri keskpaigas. Täna saatis välisministeerium laevafirmale AdvanFort kirja, milles palus infot laevafirma edasise tegevusplaani kohta, samuti milline on seis kinnipeetavate töölepingutega ning kas oleks võimalik meestele toimetada nende isiklikke esemeid, mis jäid kinnipeetud laevale.
Eesti New Delhi saatkonna konsul Margus Särglepp on kohtunud meestega vanglas seitse korda, et neile toeks olla. Viimased kohtumised olid 23. ja 28. detsembril. Eesti konsul on teinud kõik selleks, et tagada meestele asjatundlik juriidiline abi, samuti selleks, et meeste tingimused kinnipidamise ajal oleksid võimalikult inimlikud ning turvalised. Regulaarsetel kohtumistel on konsul meremehi abistanud hügieenivahendite, ravimite ja muu vajalikuga.
Eesti välisministeerium ja Eesti saatkond Indias on järjepidevalt suhelnud India ametivõimude esindajatega. Välisminister Urmas Paeti kirjadega India välisministrile, India justiitsministrile ja Tamil Nadu osariigi pea-ja siseministrile ning diplomaatiliste nootidega oleme palunud infot juhtumi menetluse kohta, India kriminaalõiguse ja kohtumenetluse normide kohta ning riigi tagatud õigusabi regulatsiooni kohta. «Samuti oleme küsinud väljavõtteid asjassepuutuvatest India kriminaalõiguse normidest kohtueelses menetluses,» märkis Lind.
Oma kirjades on välisminister Paet juhtinud tähelepanu ka kinnipeetavate lähedaste murele Eestis ning kutsunud üles koostööle juhtumi lahendamiseks.
Eesti suursaadik Indias Viljar Lubi kirjutas detsembri lõpus kirja kautsjonitaotlust menetlevale kohtunikule, milles avaldas muret Eesti kodanike pikaaegse kinnipidamise üle India vanglas ning kinnitas Eesti valmisolekut teha India kohtutega igakülgset koostööd kautsjoniküsimusele võimalikult kiire lahenduse leidmisel.
Eesti saatkond New Delhis jätkab juhtumi lõplikuks lahendamiseks suhtlust kohalike ametivõimudega. Eesti saatkonnal Washingtonis on pidev ühendus laeva USA omanikfirmaga AdvanFort.
Välisministeerium hoiab püsivalt sidet kõigi meremeeste lähedastega. Seda nii vahetutel kohtumistel kui ka meili ja telefoni teel.
Laev Seaman Guard Ohio sattus India vetesse mullu 11. oktoobril. Päev hiljem eskortis piirivalve laeva koos meeskonnaga Tuticorini sadamasse. Laeva pardalt konfiskeeriti 35 relva ja 5680 padrunit.
18. oktoobril vahistas kohus laeva 33 meeskonnaliiget. Kaks inimest jäeti esialgu laevale, et seal korda tagada, kuid ka nemad võeti päev hiljem vahi alla. Laeva 25 piraadiküti hulgas on 14 eestlast, kuus britti, neli indialast ja üks ukrainlane.
AdvanForti sõnul sattus laev India vetesse, sest põgenes tsüklon Phailini eest. Tsüklon tabas aga India osa, mis jäi kaugele sellest, kust laev avastati.
Politsei sõnul liikus laev teadmata põhjustel kaua aega India lähedal. Korrakaitsjatele jäi samuti selgusetuks, miks oli laevale ostetud 1500 liitrit diiselkütust ebaseaduslikult, kui selle oleks saanud hankida legaalselt India sadamatest.
India suhtub relvastatud kaitsemeeskondadesse kaubalaevadel äärmiselt tundlikult pärast seda, kui Itaalia merejalaväelased tapsid üle-eelmisel aastal kaks India kalurit. Merejalaväelased kuulusid kaubalaeva kaitsemeeskonda ja avasid kalurite pihta tule, pidades neid ekslikult piraatideks.