Aaviksoo eelnõu ebamäärane
«Juhime tähelepanu ka sellele, et eelnõu seletuskirjas puudub hinnang, kui palju on selliseid omavalitsusi, kes vastavalt eelnõu seletuskirjale peavad üleval ebamõistlikku koolivõrku ning mis on need kriteeriumid, mille alusel hinnatakse kohalik koolivõrk ebamõistlikuks,» osutab Kiisler.
Kiisler viitab küsitavustele uue korra kehtestamisel. Kui PGSi muutmise eelnõu näeb ette, et toetuse maksmisel lähtutakse ka regionaalsetest eripäradest ning pakutakse välja omavalitsuste paigutamist nn koefitsiendigruppidesse, mis lähtuvad omavalitsuse õpilaste arvust, siis Kiisleri hinnangul pole see piisav. «Juhime tähelepanu sellele, et laste arv omavalitsuses ei iseloomusta omavalitsuse regionaalset eripära. Seda iseloomustab eelkõige omavalitsuse territooriumil paiknev asulate ja koolide võrk ja nendevahelised kaugused ja ühendused. Samuti ei ole analüüsid näidanud väiksema õpilaste arvu ja suurema territooriumiga omavalitsustes õpilaste arvu ja tegeliku kuluvajaduse seost.»
Kiisleri hinnangul pole hea ka see, et lahti on kirjutamata termin «regionaalne eripära» ning pole kirjas, kui palju selliseid eripäraseid koole või omavalitsusi on.
Kiisleri arvates ei sobi selle arvutamiseks välja pakutud parameetrina omavalitsuse rahvastikutihedus, sest väikeste omavalitsuste kulud ei kasva mitte lineaarselt õpilaste arvu kasvuga, vaid hüppeliselt seoses klassikomplekti avamisega.
«Eelnõust, rakendusaktist ega seletuskirjast ei selgu, kuidas plaanitakse kohelda omavalitsusi, kes on õpilaste arvult küll samaväärsed, kuid territooriumilt erinevad. Nt. Paide linn, mis on kompaktse asustusega ning Türi vald, kus elanikud ei paikne kompaktselt. Sarnane olukord on veel nt Saue linna ja Saue valla käsitlemisel ning selliseid näiteid on kindlasti veel. Kuidas tagatakse sellistes tingimustes kohalike omavalitsuste ning seeläbi ka õpilaste võrdne kohtlemine antud eelnõust, tema seletuskirjast ega rakendusaktist ei selgu,» kirjutab Kiisler.
Aaviksoo saatis oktoobris ministeeriumidele kooskõlastuseks PGSi muutmise eelnõu, millega muudetakse peamiselt koolide rahastamist puudutavaid sätteid.