«Kui pidada silmas saadikupuutumatuse eesmärki, on igati mõistlik eeldada, et põhiseadusandja sidus riigikogu kooseisu enamuse nõusoleku kui täiendava menetlusnõude just süüdistuskokkuvõtte esitamisega, kuna see menetlustoiming järgneb kehtiva õiguse kohaselt kohtueelsele uurimisele ja eelneb kohtupidamisele,» selgitas Teder.
Nii on õiguskantsleril ja riigikogu liikmetel võimalik tema sõnul enne kohtumenetluse algust veenduda, et süüdistuse esitamise motiiv ei ole asjaolu, et inimene on riigikogu liige, või soov mõjutada riigikogu liiget ning takistada teda vaba mandaadi teostamisel. «Üksnes selles mõttes saab öelda, et riigikogu liikmetel on puutumatus kohtumenetluse läbiviimise eest,» lausus ta.
Kohtupidamine ei nõua riigikogu nõusolekut
Tederi sõnul ei tulene põhiseadusest, et kohtupidamine riigikogu liikme üle oleks toiming, mis nõuaks riigikogu liikmete enamuse nõusolekut. Vastasel juhul võiks tema sõnul tekkida olukord, et inimene on mõistetud esimeses astmes süüdi, kaevanud otsuse edasi, saanud seejärel riigikogu liikmeks, aga kuna riigikogu liikmete enamus ei anna nõusolekut kohtupidamise jätkamiseks, jõustub süüdimõistev kohtuotsus.
Samuti ei tulene tema hinnangul põhiseadusest, et riigikogu liikmete enamuse nõusolekut oleks vaja saadiku süüdimõistmiseks, sest vastasel juhul ei saaks süüdimõistev kohtuotsus jõustuda enne, kui riigikogu liikmete enamus on andnud oma nõusoleku.
«Leian, et ainus eesmärgipärane ja ajalooliselt põhjendatud viis riigikogu liikme immuniteedi sisustamiseks on näha selles erikorda teatud menetlustoimingute tegemiseks, mida peab järgima üksnes juhul, kui isik on nende toimingute tegemise ajal riigikogu liige. Kohtupidamine ei kuulu puutumatusega hõlmatud menetlustoimingute hulka, seda enam, et saadikupuutumatuse eesmärk on kaitsta riigikogu liikmeid ja riigikogu kui tervikut täitevvõimu, mitte kohtuvõimu kuritarvituste eest,» selgitas õiguskantsler.