Päevatoimetaja:
Lomely Mäe

Naise elu kõlab lauludes igavesti

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tartu Ülikooli naiskoor koos dirigendi Triin Kochiga tegid koori juubeli kontsertlavastusega (lavastaja Anne Türnpu) ajalugu. Kõigest olnust, elu ürgolemusest ja naise elust saab pajatada ka lauldes ja kõneldes, nagu seda tehti ennevanasti.
Tartu Ülikooli naiskoor koos dirigendi Triin Kochiga tegid koori juubeli kontsertlavastusega (lavastaja Anne Türnpu) ajalugu. Kõigest olnust, elu ürgolemusest ja naise elust saab pajatada ka lauldes ja kõneldes, nagu seda tehti ennevanasti. Foto: Andres Tennus / Tartu Ülikool

Kalli lähedase, tuntud loovisiksuse, asutuse või ühenduse ümmarguse sünnipäeva tähistamine kujuneb enamasti päevakangelase tegevusrohkete aastate ja õnnestumiste meenutamiseks. Juubeli tähistamine kui tagasivaade tehtule koos pidusöökide ja -jookide nautimisega ongi rutiinne, häid seltskondlikke tavasid järgiv komme.



Kuid üks akadeemiline kooslus otsustas, et nende juubel tuleb seekord teisiti. Tartu Ülikooli Akadeemiline Naiskoor koos oma dirigendi Triin Kochiga soovis koori 65. sünnipäeva pidulikult ära märkida laulude lavastusega.

Et kõigepealt muidugi kantakse tavapärases korrektses ülesrivistuses, 2007. aasta Itaalia kontserdireisiks õmmeldud naiselikus esinemiskostüümis (valge linasest riidest seelik, valge puuvillane voltide ja pitsidega pluus) ette kavva valitud nõudliku vormi ja kõlakoega kooriteosed. Autoriteks Arvo Pärt, Knut Nystedt, Francis Poulenc, Ester Mägi, Gustav Ernesaks ja Veljo Tormis.
See osa kontserdist peegeldas koori suutlikkust ja taset oma juubeliaasta kevadel.

Ühine eluring

Kontserdi teise osa kavva oli dirigent Triin Koch valinud kooriteosed, mille loojaid on inspireerinud rahvaviisid ja rahvaluule, millesse meie esiemad on pannud oma elu esimese armastuse, pulmad ja pereloomise, laste sünnid ja hällitamised, nende üleskasvatamise rõõmud ja vaevad, pühad ja matused.

Kuidas lavastada koori ettekandes naise elu? Appi kutsuti lavastaja Anne Türnpu.

Kuulanud kontserdi teise poole lugusid, otsinud laulude ühisosa, tundis Anne Türnpu ära ürgse sideme eelnenud ja praeguste põlvkondade vahel. Praegused üliõpilasneiudki elavad naistemaailmas, ka neid on sündimisest peale hoitud ja hällitatud, ka nemad on armunud ja armastavad, neilegi on puutunud kõrva oma emade ja vanaemade lood.

Lavastaja palus lauluneidudel kirja panna oma suguvõsa, oma perekonna naiste lugusid, samuti ka eneste omi.

Üliõpilasneiud kirjutasidki. Kogutu põimiti lauludega ja lavastaja palus ülestähendajaid endid oma lugusid koorilaulude vahel publikule pajatada. Ja mitte piduriides, vaid igaüks oma igapäevases koduriietuses.Kontserdijälgijale oli tulemus üdini usaldusväärne ja haarav – iga naise elu ja olemus sõnas ja helides.
Millest lauljad kontserdikuulajaile rääkisid?

Maarja: «Kui sündis väike õde, vaatasin kõrvalt, kui raske on ema elu... Kui mul endal jõudis kätte sünnitamise aeg, sain ma aru, kui ilus on see päev, kui sul sünnib laps... lapse sünd on ime.»

Helene: «Ma arvasin päris kaua, et minu lemmikvanatädi on vanatüdruk. Ta elas üksi ja tal polnud lapsi. Ma mõtlesin, et see naine, kellel ei ole meest ega lapsi, ongi vanatüdruk. Alles hiljem sain teada, et tema lugu, elulugu, ei räägi mitte vanatüdrukust, vaid armastusest. Täpsemalt igatsusest. Minu vanatädi oli meheleminekueas siis, kui algas sõda, kui oli palju tüdrukuid ja mitte ühtegi poissi, sest kõik olid rindel, varjusid metsas või olid haavata saanud... Minu vanatädi armastas kedagi, kes saadeti tuhandete kilomeetrite kaugusele Siberisse. Eestisse jäänud süda aga jäigi ootama... Igatahes nüüd ma tean, et vanatüdrukud pole need, kellel pole meest ega lapsi, vaid need, kes pole kunagi tõeliselt armastanud. Minu vanatädi on.»

Kristi: «Kui ma lasteaias käisin, elasime natukene maad linnast väljas. Õhtuti sõitsime bussiga koju. Ma olin täiesti veendunud, et siis, kui buss sõidab, võin ma segamatult laulda, sest teised reisijad üle bussi mootorimürina mu laulu ei kuule. Nii ma siis laulsingi kogu tee kõigest sellest, mida bussiaknast nägin. Kui buss peatustes seisma jäi, olin mina sündsalt vakka, kui buss sõitma hakkas, laulsin edasi.»

Laura: «Kui mu vanaema abiellus, oli ta 20-aastane, vanaisa oli siis 26. Nad pidasid oma pulmapidu koos sõpradega hommikuni väikeses korteris. Ja šampanjat joodi ka vanaema uutest kingadest. Vanaema kandis neid kingi pärast edasi.»

Neid ja veel teisigi lugusid  jagasid üliõpilasneiud järgneva laulu sissejuhatuseks või esitatu järelsõnaks, kui kavas oli Veljo Tormise «Lauliku lapsepõlv» või «Mõrsja ehtimine» ja «Saaja (ehk pulma) sõit» Anatoli Garšneki süidist «Peipsi laulud», Ester Mägi «Vahtralt valgõ pilve pääle» või Eduard Tubina «Vanapiiga laul»...

Armastust kui eluheli peamotiivi kandis Alo Ritsingu / Katre Väli «Laul Jakobile».

Ilus emakeel

Lavastus puudutas kõiki, lauljaid endid ja nende publikut nii juubeli esimesel kontserdil Tartus Ülikooli aulas kui ka teisel kontserdil Tallinna laululava klaassaalis, kuhu ka pealinna muusikaprofessorid ja Eesti tippkooride dirigendid olid tulnud Tartu üliõpilaskoori (kui ajast aega oma konkurentkoori) kuulama ja õnnitlema.

Oli tunda, et kontsertlavastus mõjutas ja hillitses meie rabelevat ego, pani kaasa mõtlema ja eluga tõtt vaatama. Pole varem juhtunudki kuulma, et kuulajad isekeskis tunnistavad: kui ilus on meie emakeel. Nii suur võib olla laulu mõju.

Tartu Ülikooli Akadeemiline Naiskoor koos dirigendi Triin Kochi ja lavastaja Anne Türnpuga tegid koori 65. sünnipäeva lavastusega ajalugu.

Elust ja ajast ei pea üksnes raamatuid kirjutama ja konverentsidel kõnelema. Elu ürgolemusest saab ka laulda ja siiralt jutustada, nagu seda tehti ennevanasti.

Harrastus nõuab tööd ja annet

Tagasi üles